Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 13 «Слово про похід Ігорів», особливості композиції та стилістичних засобів

Урок № 13

«Слово про похід Ігорів», особливості композиції та стилістичних засобів

Мета: ознайомити учнів із сюжетом твору, особливостями композиції; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту, стислого та докладного переказу й коментування прочитаного

Очікувані результати: учні знають сюжет твору, можуть докладно переказувати окремі уривки та стисло зміст усього твору, коментують прочитане.

Теорія літератури: повторення понять «композиція», «сюжет».

Обладнання: текст твору, ілюстрації до «Слова...» В. Назарука «Сонячне затемнення», «Битва»

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення тими й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Вивчення художнього твору завжди починається зі знайомства із сюжетом. Але для того щоб донести свій задум, автору потрібно побудувати захопливий сюжет, створити власний стиль... Наш сьогоднішній урок буде присвячено сюжету «Слова...», особливостям його композиції та стилістичним засобам.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Бесіда.

— Розкажіть про історичні події, художньо відтворені в «Слові про похід Ігорів».

— Хто і як виявив рукопис пам’ятки?

— Які версії авторства «Слова...» існують у наш час?

— Хто з українських поетів перекладав чи переспівував твір або окремі його частини?

— Згадайте визначення понять «сюжет» і «композиція».

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Композиція «Слова...» та її особливості.

«Слово про похід Ігорів» має вступ, основну частину й закінчення. У вступі, який є своєрідним ліричним заспівом, автор розмірковує, як краще почати розповідь про похід Ігоря, згадує дружинного співця й гусляра Бояна, схильного до фантазування, проте вирішує розповідати про Ігорів похід, відтворюючи історичну правду.

Основна частина складається з кількох оповідань: про похід Ігоревої дружини, битву з половцями, поразку русичів. Автор перериває батальні сцени й згадує минуле чи переноситься думкою до Києва, де Святославові сниться тривожний сон і князь дізнається про поразку Ігоревого війська. Потім описуються події в місті Путивлі, де Ярославна, дружина князя, звертається до сил природи з проханням допомогти Ігорю, визволити його з біди. І природа, ніби підтримуючи щире кохання княгині, допомагає йому визволитися з полону.

Величанням князів і дружини автор завершує свій твір (закінчення).

  1. Особливості стилю «Слова...».

Найхарактернішою рисою стилю є складний символізм.

Часто для змалювання якогось явища використовується певний образ, що стає символом. Так, зозуля — символ охопленої тугою жінки; ворон — символ горя, нещастя; сокіл — символ доброго молодця, витязя; сонце, місяць — символи князів руських тощо.

У розповіді про поразку битва символічно зображується як пир, на якому п’ють криваве вино: «Тут пир докінчили хоробрі русичі: сватів напоїли і самі полягли за землю Руську».

Бояри оповідають Святославові про похід: «Два соколи злетіли з батьківського золотого престолу пошукати міста Тмутороканя або напитися шоломом з Дону. Вже обом соколам крильця пообрізувано шаблями поганих, а самих закули в залізні кайдани. Потемніло третього дня, обидва сонця примеркли, обидва кармазинові стовпи згасли… На річці Каялі пітьма закрила світло. Уже узяла гору відважна слава над доброю, уже вдарило насилля на волю, уже кинувся Див на землю».

(Пити криваве вино — помирати в бою, битва — пир, князі — сонця або кармазинові стовпи, поразка — затемнення.)

Автор використовує в поемі й інші засоби символічного зображення — «знаки». Це сни, передчування, зловісні віщування майбутнього (сон Святослава, у якому автор оперує розповсюдженими зловісними сновидами: «Чорною ковдрою» (чорна барва — зла ознака), «синім вином, з горем мішаним» (мутне вино — зла ознака), «перлами» (ознака сліз), криком гайворонів, саньми (символ смерті); у сні князя із «золотоверхого терему» падає додолу вершок даху (ознака смерті).

Є у творі й образ-символ, який об’єднує всі частини твору. Це Руська земля.

  1. Робота над аналізом змісту твору.

— Розкрийте значення картин природи перед першою та другою битвами русичів із половцями.

— Як характеризують русичів такі рядки поеми: «вони потоптали погані полки половецькії», «покривалами, і опанчами, і кожухами почали мости мостити»? Поясніть їх зміст.

— Поясніть символічний зміст образів чотирьох сонць.

— Коротко перекажіть епізоди, у яких князь Ігор у центрі уваги. Які риси характеру він у них виявляє? Підтвердіть свої думки цитатами з тексту.

— Як автор твору ставиться до дій князя? Які схвалює, а які засуджує?

— У творі знаходимо приклади існування двох вірувань — язичництва та християнства. Яке з них переважає? Як названо ворогів русичів і чому? Кого автор твору називає Даждьбожим онуком?

— Визначте, які художні засоби найчастіше використовує автор у творі? Наведіть конкретні приклади.

— Які зображувально-виражальні мовні засоби застосовує автор, змальовуючи перемогу Святослава над половцями?

— Розгляньте картини сучасного художника В’ячеслава Назарука «Сонячне затемнення» та «Битва». Які епізоди тексту твору вони ілюструють? Чи допомогли вам ці ілюстрації краще уявити події? Назвіть художні засоби, що їх використав автор, щоб передати напруження, яке володіє бійцями.

— Поясніть алегоричні деталі сну Святослава та його тлумачення боярами.

— Як київський князь сприйняв поразку Ігоревого війська?

— Яка, на ваш погляд, роль Ярославни у творі?

— До кого звертається Святослав у «Золотому слові»? Розкрийте зміст цього звернення.

— Як ви вважаєте, чи актуальне «Золоте слово» для наших сучасників?

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
  1. Узагальнювальна бесіда.

— Який образ-символ об’єднує всі частини твору?

— Розкажіть, про свої очікування й враження від знайомства з твором. Вони співпали, дуже відрізняються, інші?

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— «Слово про похід Ігорів» є пам’яткою світової літератури, тому що...

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

  1. Індивідуальне завдання.

Підготуватися до «перевтілення»: від першої особи розказати все, що відомо про героїв — Ігоря, Всеволода, Ярославну, Святослава.

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що ви вже знали з уроків історії про події, описані в «Слові...»?

— Чи виникло у вас бажання прочитати історичні дослідження, що стосуються цієї доби?

— На ваш погляд, який урок намагається дати автор своїм сучасникам і нам?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 1566 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: