Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 62 В. Голобородько. Поема «Лелека»

Урок № 62

В. Голобородько. Поема «Лелека»

Мета: ознайомити учнів із поемою, допомогти з’ясувати її зміст та художні особливості, символіку; розвивати навички виразного та вдумливого читання вільних віршів, пояснення підтексту, визначення головної думки та художніх засобів

Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають поезію, визначають ідею, розкривають образи, розглядають специфічну форму фрагмента поеми «Лелека» і коментують його, висловлюють судження про глибинний зв’язок людини з рідною землею.

Теорія літератури: поема, вільний вірш.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; фотографії чи малюнки українських птахів

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Де лелека водиться, там щастя родиться.

Українське прислів’я

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

На запитання маленької дитини: «Звідки я взявся?» — батьки дуже часто відповідають: «Тебе приніс лелека». Чому саме лелека, а не, скажімо, журавель чи якийсь інший птах? Мабуть, тому, що лелеки красиві, розумні, поселяються поблизу людей, вірні в подружжі, дбайливі батьки. Однак лелека в українському фольклорі — ще й символ щастя, добробуту, хліборобства. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ. Формування вмінь та навичок
  1. Повідомлення учнів.

(Учні розповідають про символічне значення у фольклорі образів різних птахів, що розповсюджені на території України.)

  1. Робота над переказом.

Перекажіть основні епізоди поеми В. Голобородька «Лелека».

  1. Спостереження над текстом.

— У якій формі побудовано твір?

— Відгомін яких видів усної народної творчості ми знаходимо в поемі?

— Символом чого виступає лелека в уривку поеми, поданому в підручнику?

— Від чого застерігали люди своїх дітей?

— З якою метою автор часто використовує анафору (єдинопочаток)?

  1. Проблемне завдання.

Образ лелеки у В. Голобородька багатозначний, представлений різними символами. Спробуйте визначити ці символи за цитатами.

  1. «…Батьки, які чекали народження дитини, казали просити тебе, біла лелеко, щоб ти принесла їм дитину…»
  2. «Як ти, біла лелеко, яка розпочинаєш жити у нас —
    у нашому селі, на нашому подвір’ї,— …
    виведеш лелеченят, вигодуєш їх…
    щоб так і наша засіяна житом нива розвивалася:
    від початку, від сівби, коли ти, біла лелеко,
    походила по ниві,— … аж до кінця, до самих жнив,—
    щоб так і наша засіяна житом нива дала щедрий урожай».
  3. «…Тебе, біла лелеко, з нетерпінням
    Виглядає з далекого краю-вираю дівчина,
    яка збирається цього року заміж —
    уже напряла на рушники, уже напряла
    на хусточку, щоб угадати за твоєю,
    біла лелеко, поведінкою, чи вийде
    вона цього року заміж, чи ні…».
  4. «…Ти з далекого краю-вираю до нашого села летиш,
    …перелітаєш Десну і приносиш нам красну весну».
  5. «Лелеко, біла лелеко, та, хто відлітає
    у далекий край-вирай восени, та,
    хто прилітає з далекого краю-вираю навесні, …
    прикладаючи цю твою ознаку
    до котроїсь людини, ми творимо загадку про
    людину і кажемо: “Облітав, мов лелека,
    усі моря і землі”,— відгадкою такої загадки…
    є… людина, що виїжджала у пошуках щастя
    у далекий край,
    людина, що повернулася,
    не знайшовши щастя в далекому краї…».
  6. Вибірково-асоціативний диктант.

Виберіть і запишіть поняття, які символізує лелека (за В. Голобородьком).

Весна, радість, багатство, народження дитини, хліборобська праця, осінь, печаль, вирій, щастя, здоров’я, достаток, шлюб, рідний дім, чужина, краса, вірність.

  1. Гра «Логічні пари».
  • ІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст поеми «Лелека», уміти її переказувати, аналізувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • ІV. Підсумок уроку

Творча робота.

У поемі В. Голобородька немає детального опису лелеки. Зробіть такий опис, користуючись знаннями з біології та власними спостереженнями.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.05.2018)
Переглядів: 19 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: