Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 50 Л. Пономаренко. «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели Мета: ознайомити учнів із твором письменниці, допомогти усвідомити ідейно-художні особливості новели, особливості цього жанру; розвивати навички виразного читання, переказування епічного твору, визначення головних епізодів та головної думки, проблем твору Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість письменниці Л. Пономаренко, зміст новели, коментують закінчення твору; усвідомлюють роль і значення гуманізму в розвитку людства й духовності кожної людини. Теорія літератури: новела, ідея. Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Перевірка домашнього завдання.
Вступне слово вчителя. У війні, як правило, є переможці й переможені. Переможців, звісно, уславлюють, схиляють перед ними в пошані голову. А от як бути з переможеними? З тими, наприклад, хто потрапив на війну не з власної волі (згадайте хоча б старого чеха з повісті Гр. Тютюнника «Климко»)? Це дуже складне питання. Врешті-решт, ці переможені спокутують свій гріх довгим перебуванням у полоні й важкою працею. Тож не слід забувати, що людина завжди має лишатися людиною і всіма засобами намагатися не допустити зла, насильства, війни. Про це ми з вами й поміркуємо на уроці.
План розповіді вчителя
Гер — німецьке звертання до чоловіка, те саме, що «пан». Фрáу — німецьке звертання до жінки, те саме, що «пані».
— Які картини та епізоди твору вас вразили найбільше? Чому саме? — Прокоментуйте такий уривок: «Ми любили ціляти в нього [Фрідріха] грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав своїх дурних німецьких пісеньок». — Чому діти жорстоко ставилися до військовополонених? — Чому місцеві жителі стали жаліти полонених? — Які думки виникли у вас після прочитання твору? — Визначте особливість побудови твору. (У творі поєднуються різні часові площини.)
Новéла (іт. nevella — новина) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом та яскраво вимальованою ідеєю. Особливості новели: побудова на основі справжньої, невигаданої події; конфлікт більш загострений, події розвиваються напруженіше, динамічніше, ніж в оповіданні; можливі раптові повороти подій; несподіване закінчення; посилена увага до окремих художніх деталей; стислість розповіді про події та персонажів; нетривалий час дії; дві-три основні дійові особи; прозова форма; невеликий обсяг.
Доведіть, що твір Л. Пономаренко є новелою.
Визначте основні думки новели Л. Пономаренко «Гер переможений».
Проблемне питання. — У чому сміливість Любові Пономаренко як письменниці? (Вона порушила незвичайну, складну й суперечливу проблему, подала досить натуралістичні подробиці, показала, що полонені теж люди, і наголосила на тому, що будь-яка війна — неприпустиме для людського суспільства явище.)
Уміти розповідати про життя та творчість Л. Пономаренко; знати зміст твору «Гер переможений», переказувати його, аналізувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку.
Гра «Інтелектуал». З’ясуйте лексичне значення слова «гуманізм», перевірте себе за тлумачним словником. У кого визначення найточніше, той здобуває звання інтелектуала сьогоднішнього уроку. | |
Переглядів: 780 | |
Всього коментарів: 0 | |