Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 50 Л. Пономаренко. «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели

Урок № 50

Л. Пономаренко. «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний пафос новели

Мета: ознайомити учнів із твором письменниці, допомогти усвідомити ідейно-художні особливості новели, особливості цього жанру; розвивати навички виразного читання, переказування епічного твору, визначення головних епізодів та головної думки, проблем твору

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість письменниці Л. Пономаренко, зміст новели, коментують закінчення твору; усвідомлюють роль і значення гуманізму в розвитку людства й духовності кожної людини.

Теорія літератури: новела, ідея.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  1. Перевірка записів до читацьких щоденників (вибірково).
  2. Заслуховування оповідань про добро і зло в житті людини.
  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У війні, як правило, є переможці й переможені. Переможців, звісно, уславлюють, схиляють перед ними в пошані голову. А от як бути з переможеними? З тими, наприклад, хто потрапив на ­війну не з власної волі (згадайте хоча б старого чеха з повісті Гр. Тютюнника «Климко»)? Це дуже складне питання. Врешті-решт, ці переможені спокутують свій гріх довгим перебуванням у полоні й важкою працею. Тож не слід забувати, що людина завжди має лишатися людиною і всіма засобами намагатися не допустити зла, насильства, війни. Про це ми з вами й поміркуємо на уроці.

  • ІІІ. Сприйняття засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Початок шляху. Учителювання, журналістська діяльність.
  2. Творчі здобутки Л. Пономаренко.
  3. Виразне читання новели «Гер переможений».
  4. Словникова робота.

Гер — німецьке звертання до чоловіка, те саме, що «пан».

Фрáу — німецьке звертання до жінки, те саме, що «пані».

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Які картини та епізоди твору вас вразили найбільше? Чому саме?

— Прокоментуйте такий уривок: «Ми любили ціляти в нього [Фрідріха] грудками, любили, коли він саджав нас на коліна та співав своїх дурних німецьких пісеньок».

— Чому діти жорстоко ставилися до військовополонених?

— Чому місцеві жителі стали жаліти полонених?

— Які думки виникли у вас після прочитання твору?

— Визначте особливість побудови твору. (У творі поєднуються різні часові площини.)

  1. Робота зі словником літературознавчих термінів.

Новéла (іт. nevella — новина) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом та яскраво вимальованою ідеєю.

Особливості новели:

побудова на основі справжньої, невигаданої події;

конфлікт більш загострений, події розвиваються напруженіше, динамічніше, ніж в оповіданні;

можливі раптові повороти подій;

несподіване закінчення;

посилена увага до окремих художніх деталей;

стислість розповіді про події та персонажів;

нетривалий час дії;

дві-три основні дійові особи;

прозова форма;

невеликий обсяг.

  1. Завдання учням.

Доведіть, що твір Л. Пономаренко є новелою.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте основні думки новели Л. Пономаренко «Гер перемо­жений».

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне питання.

— У чому сміливість Любові Пономаренко як письменниці?

(Вона порушила незвичайну, складну й суперечливу проблему, подала досить натуралістичні подробиці, показала, що полонені теж люди, і наголосила на тому, що будь-яка війна — неприпустиме для людського суспільства явище.)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість Л. Пономаренко; знати зміст твору «Гер переможений», переказувати його, аналізувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • VІ. Підсумок уроку

Гра «Інтелектуал».

З’ясуйте лексичне значення слова «гуманізм», перевірте себе за тлумачним словником. У кого визначення найточніше, той здобуває звання інтелектуала сьогоднішнього уроку.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.03.2018)
Переглядів: 150 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: