Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 41 В. Симоненко. «Лебеді материнства». Виразне читання напам’ять Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє значення твору в розкритті загальнолюдських проблем; розвивати навички виразного читання віршів напам’ять, їх аналізування, визначення художніх засобів та з’ясування їхньої ролі в розкритті головної думки; розвивати пам’ять, артистичні, ораторські здібності Очікувані результати: учні виразно й вдумливо читають поезію, аналізують її, визначають провідні мотиви та ідеї, коментують особливості художніх засобів, висловлюють власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм. Теорія літератури: темп, інтонація, пауза, логічний наголос. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до них, аудіозапис пісень та зразків художнього читання Тип уроку: виразне читання напам’ять.
Вступне слово вчителя. Вірші В. Симоненка є настільки мелодійними, що самі собою співаються. І справді, багато поезій митця стали піснями. Красу Симоненкових творів ми й спробуємо відчути та відтворити на сьогоднішньому уроці.
Заслуховування розповідей про життя та творчість В. Симоненка.
Повторення відомостей про засоби виразного читання: темп, інтонацію, логічний наголос.
Повторення вірша напам’ять, відпрацювання інтонації.
(Можна провести у вигляді конкурсу.)
Випишіть із вірша В. Симоненка «Лебеді материнства» художні образи, які є символічними. (Лебеді, білява хата, верби, тополі, мати-Батьківщина.)
— На вашу думку, чи розділяє поет любов до матері й до Батьківщини? (Образ матері та образ Батьківщини в ліричного героя зливаються, і любов до них рівнозначна й однозначна.) — Які художні засоби вірша видаються вам оригінальними, несподіваними? (Зорі сургучеві, казка із сивими очима, хмільні смеркання, мавки — диво-наречені тощо.)
Зачитайте уривок із поезії. Темряву тривожили криками півні, — Що ви відчули під час читання поезії, які асоціації виникли у вашій уяві, завдяки чому? (Автор використовує повторення певних приголосних (р, л). Цей художній прийом називається алітерація. Він допомагає створенню яскравих звукових образів.) Довідка. Алітерáція (від латин. ad — до i litera — буква) — повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку, строфі для підсилення звукової або інтонаційної виразності й музичності. Асонáнс (від фр. assonanse) — повторення однакових голосних звуків у рядку або строфі, що надає віршованій мові милозвучності, підсилює її музичність.
Колективна робота. З’ясуйте, який із наведених афоризмів найближчий до основної думки поезії В. Симоненка. Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Дж. Байрон) Людина без Батьківщини — усе одно, що людина без матері. (Мансісідор) Любов до Батьківщини починається із сім’ї. (Ф. Бекон) Любов до Батьківщини — перша чеснота цивілізованої людини. (Наполеон I Бонапарт) | |
Переглядів: 605 | |
Всього коментарів: 0 | |