Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 33 О. Стороженко. Оповідання «Скарб». Сюжет твору

 

Урок № 33

О. Стороженко. Оповідання «Скарб». Сюжет твору

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, викликати інтерес до вивчення його творів; допомогти опрацювати сюжет твору; розвивати навички сприйняття матеріалу на слух, виразного читання; учити повно й точно відповідати на питання

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість Олекси Стороженка, виразно читають і переказують ключові епізоди, коментують їх, висловлюють власні думки з приводу прочитаного.

Теорія літератури: гумор, засоби гумористичного зображення.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Коли людям висловлюють побажання з нагоди свят, ювілеїв, як правило, зичать щастя. А що ж таке щастя? Мабуть, у кожного з нас власне уявлення про нього. Словник української мови в одинадцяти томах (том 11) так тлумачить визначення слова «щастя»: стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

Як щастя розуміє письменник Олекса Стороженко — дізнаємося сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.

Заслуховування відгуків про книгу (вибірково).

  1. Проблемне питання.

— Як ви розумієте, що таке щастя?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.
  2. Хто такий О. Стороженко?

Про Олексу Стороженка сучасному читачеві відомо дуже мало.

Дату народження митця досі не встановлено. Нащадок козацького роду, син відставного офіцера, він прослужив 26 років у війську, брав участь у російсько-турецькій війні. Здавалося б, сувора військова служба й захоплення літературою, демонологією, фольклором — поняття несумісні, але не для О. Стороженка.

  1. «Талановитий оповідач» і його самобутня творчість.

Письменник, як і М. Гоголь, з котрим Стороженко був особисто знайомий, поєднав у своїй творчості фантастичні елементи з реалістичним зображенням селянського побуту, звичаїв, традицій, зобразивши все це з гумором і народною мудрістю. Він написав роман і низку оповідань, які, переважно, друкувалися в журналі «Основа». Ознайомившись із творами О. Сторо­женка, І. Франко назвав митця «талановитим оповідачем».

  1. Виразне читання оповідання «Скарб».
  2. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподобалося вам оповідання? Чим саме?

— Наскільки вірогідною, на ваш погляд, є така історія?

— Як ви ставитесь до материнського виховання, поведінки матері Павла?

— Що в цьому оповіданні є смішним, а що сумним?

— Як розуміють щастя Павло, його батьки та сам автор?

  1. Повідомлення учнів.
  2. Повідомлення учнів.

Народні прислів’я про щастя

Не родись красна (красива), а родися щаслива.

Не родись багатий, а родись щасливий.

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі і щасливий.

Кому щастя, той на киї випливе.

Щастя розум одбирає, а нещастя повертає.

Справжнє щастя завжди попереду.

Щастя знає, кого шукає.

На щастя всіляке май серце однаке.

Кому щастя, тому й півень несеться.

Вислови видатних людей про щастя та сенс життя

Один у другого питаєм:
Нащо нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дізнавшись, умираєм.

(Т. Шевченко)

Яке глибоке щастя — жить,
Буть гідним імені людини,
Народу й людськості служить!

(М. Рильський)

Життя таке коротке! Поспішай робить добро! (О. Довженко)

Коли людина не відчуває краси квітів, коли не любить природу і коли її не радують пісні, вона хвора. І цю людину потрібно лікувати. (В. Шекспір)

У чому призначення людини? Бути людиною! (С.-Є. Лєц)

(див. домашнє завдання до Уроку № 32).)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне питання.

— Автор запитує, чи хотіли б ви такого щастя, везіння, як у Павла, для себе. Як би ви відповіли на це питання? Відповідь обґрунтуйте.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про життя та творчість О. Стороженка; виразно читати оповідання «Скарб», переказувати його, виділяти ключові епізоди, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • VІ. Підсумок уроку

Проблемне питання.

— Які елементи композиції (побудови) оповідання свідчать про те, що твір написаний за давніх часів?

(Прямі висновки, мораль, пояснення в кінці оповідання, не характерні для сучасних творів.)

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (15.01.2018)
Переглядів: 906 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: