Урок № 25
Контрольна робота № 2. «Творчість Т. Шевченка, А. Чайковського, М. Стельмаха»
Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів із метою контролю та корекції; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, уміння висловлювати власні думки й аргументувати їх
Очікувані результати: учні знають зміст вивчених творів, характеризують образи, визначають головні ідеї, уміють викладати власні думки, аргументуючи їх.
Теорія літератури: балада; романтичний пейзаж; мотив; прийоми контрасту, метаморфози; ідея; героїко-романтична повість, романтичний герой; композиція; автобіографічний твір; символ.
Обладнання: тестові завдання у двох варіантах
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
- І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Ми з вами вивчили такі різні за змістом і формою твори української літератури. Як ви думаєте, що їх об’єднує? Напевне, пристрасне утвердження загальнолюдських цінностей: доброти, порядності, милосердя, людяності, вірності, сміливості тощо. А ще — велика майстерність письменників. Саме це ви й спробуєте сьогодні відтворити під час написання контрольної роботи.
- ІІ. Основний зміст роботи
- Інструктаж щодо виконання тестових завдань.
- Виконання учнями контрольної роботи.
І–ІІ рівні
(Кожна правильно встановлена відповідність — 0,5 бала.)
- Установіть відповідність між цитатами із творів Т. Шевченка та прийомами, художніми засобами, що в них використано.
- Установіть відповідність між цитатами із творів Т. Шевченка та прийомами, художніми засобами, що в них використано.
1 І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
2 Таку пісню чорнобрива
В степу заспівала.
Зілля диво наробило —
Тополею стала.
3 По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
4 Чому Господь не дав дожить
Малого віку у тім раю
Умер би, орючи, на ниві,
Нічого б на світі не знав,
Не був би в світі юродивим,
Людей і Бога не прокляв!..
|
А метаморфоза
Б сатира
В пейзаж
Г прийом контрасту, протиставлення
Д прийом гіперболізації
|
- Установіть відповідність між іменами членів сім’ї Судаків, героїв повісті А. Чайковського «За сестрою», та тим, ким вони були Павлусеві.
1 Андрій
2 Степан
3 Палажка
4 Петро
|
А сестра
Б батько
В мати
Г дід
Д брат
|
- Установіть відповідність між характеристикою, портретом та образами героїв, змальованих у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
1 «Чого тільки не вмів..! Треба десь зробити січкарню, драча, крупорушку чи керата,— співаючи, зробить, дайте тільки заліза, дерева… А хочете вітряка, той вітряка вибудує під самі хмари; у кузні вкує сокиру, у стельмашні злагодить воза й сани, ще й дерев’яні квіти розкидає по них».
2 «Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, …брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитних очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі».
3 «…Глибокоока… її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. …потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози».
4 «Очі в неї карі, з краплинами роси, рум’янці темні, а губи відстовбурчились рожевим потрісканим вузликом і чогось радіють собі».
|
А подружка Люба
Б бабуся
В мати
Г дідусь
Д жінка з далекого краю
|
- Установіть відповідність між іменами членів сім’ї Судаків, героїв повісті А. Чайковського «За сестрою», та тим, ким вони були Павлусеві.
1 Андрій
2 Степан
3 Палажка
4 Петро
|
А сестра
Б батько
В мати
Г дід
Д брат
|
- Установіть відповідність між характеристикою, портретом та образами героїв, змальованих у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
1 «Чого тільки не вмів..! Треба десь зробити січкарню, драча, крупорушку чи керата,— співаючи, зробить, дайте тільки заліза, дерева… А хочете вітряка, той вітряка вибудує під самі хмари; у кузні вкує сокиру, у стельмашні злагодить воза й сани, ще й дерев’яні квіти розкидає по них».
2 «Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, …брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитних очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі».
3 «…Глибокоока… її погляд шукає землі, а розгонисті брови летять угору. …потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози».
4 «Очі в неї карі, з краплинами роси, рум’янці темні, а губи відстовбурчились рожевим потрісканим вузликом і чогось радіють собі».
|
А подружка Люба
Б бабуся
В мати
Г дідусь
Д жінка з далекого краю
|
ІІІ рівень
(Правильна відповідь — 2 бали.)
- Виконайте одне із завдань.
А Розкажіть про стосунки в родині Михайлика з повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», «сімейну педагогіку».
Б Доведіть, що образ Павлуся з повісті А. Чайковського «За сестрою» є героїко-романтичним.
ІV рівень
(Правильна, змістовна, цікава відповідь — 4 бали.)
- Виконайте одне із завдань.
А Складіть діалог Михайлика з повісті М. Стельмаха із сучасним школярем про навчання, ставлення до людей зі скрутним матеріальним становищем.
Б Зробіть повний ідейно-художній аналіз вірша Т. Шевченка «Заповіт».
Відповіді: 1 — 1 Г, 2 А, 3 В, 4 Д; 2 — 1 Г, 2 Б, 3 В, 4 Д; 3 — 1 Г, 2 В, 3 Д, 4 А.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогоднішній урок був для мене корисним, тому що…
|