Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 24 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Звичаї, традиції українців. Мета: допомогти учням усвідомити значення символів та художню красу твору; закріпити набуті знання; розвивати навички застосування знань, фантазію та творчу уяву, уміння визначати та з’ясовувати художні особливості повісті Очікувані результати: учні знають зміст твору, усвідомлюють його поетичність і художню красу, уміють характеризувати образи, визначають головну ідею твору, з’ясовують роль художніх засобів у творі. Теорія літератури: автобіографічна повість; символ. Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього Тип уроку: формування вмінь та навичок. Стельмах прийшов у прозу, взявши з собою поезію. Питомі риси Стельмаха-поета органічно влилися у творчість Стельмаха-прозаїка… Ці риси — справжня закоханість у рідну природу з її тонами, звуками, барвами, пахощами, сердечна й гаряча увага до людини і до її творчої праці на землі. М. Рильський
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
Багато зі сторінок прочитаної нами повісті Стельмаха «Гуси-лебеді летять» нагадує високу поезію, бо герой твору — Михайлик — був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.
Літературний диктант.
Символ (грец. symbolon) — це умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності й з метою стисло та яскраво передати суть чогось або певну ідею.
І група: схарактеризуйте образ головного героя повісті — Михайлика. Орієнтовний план характеристики образу Михайлика
б) милосердний; в) кмітливий;
д) цілеспрямований.
б) любов до природи; в) бажання пізнати світ;
Висновок. Як бачимо, головний герой має ніжну, поетичну душу. З дитинства виховується на засадах добра, любові, милосердя. ІІ група: знайдіть і прокоментуйте образи-символи повісті, підтверджуючи власні думки цитатами з тексту (гуси-лебеді, зоря, вітряки тощо). Орієнтовна відповідь «Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять… і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила… І увесь світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє та й віддаляє лебедів. Аби я був чародієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово! Я замислююсь над ним, а навколо мене починає кружляти видіння казки, її нерозгадані дороги, дрімучі праліси і ті гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з біди малого хлопця». (Для героя лебеді — і реальні птахи, і казка та мрія, яка може здійснитися, адже вони повернулися за його подумки вимовленим палким бажанням.) «Я і досі завжди з хвилюванням входжу в передосінню золотисту втому полів, я й досі не можу спокійно дивитися на останні, сизі від негоди, вітряки, на ці добрі душі українського степу, що віками вписували в сторінки хмар і неба нелегкий літопис хліборобської долі. Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…» (Вітряк тут — символ хліборобської долі, душі селянина, тісно пов’язаних із землею і разом із тим не байдужих до небесної краси, краси навколишнього.) ІІІ група: знайдіть у тексті згадки про звичаї й традиції українців (щедрування, ярмаркування, шанобливе ставлення до старших, милосердне ставлення до знедолених, виховання старшим поколінням дітей, побожне ставлення до землі, природи й до насіння, рівноправні стосунки між подружжям, прагнення до освіти). Орієнтовна відповідь «Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитних очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі». «Жінка, схрестивши руки на грудях, боязко озирнулась, шукаючи дворища, яке б не ощирилось на неї собарнею, а дитя недовірливо, спідлоба подивилося на мене. …І тут я згадав про своє насіння. Вийняв жменю і подав малому. Він обома ручатами схопив зернята, а потім поглянув на матір. Та кивнула головою і зітхнула точнісінько так, як іноді в недобру годину зітхала моя мати. Потім я висипав у поділ сорочечки хлопчика насіння з однієї кишені і взявся за другу. Але жінка зупинила мене». «Але жодна крихітка житейського бруду не виповзала з двору моїх дідів, недобре слово з їхніх уст не торкнулося жодної людини». «Віджурилась, віддзвеніла пісня на шляху, зникли вершники вдалині, і дід, похитуючи головою, зітхнув раз і вдруге, щось тихенько сказав до себе, а потім обернувся до мене: — Життє… Чуєш, і він, Шевченко, босоніж до школи ходив». «Дорогою люди дивувались, що Панас на руках несе в школу сина, деякі школярі на це диво тицяли пальцями, а я мало не заплакав і з жалю, і з тієї радості, що батько не дасть мені покинути науку». IV група: дослідіть основні художні засоби, проілюструвавши відповідь цитатами з тексту. Орієнтовна відповідь «За хмарами-хмарами куталось сонце; воно зрідка опускало під краї неба імлаві просвітки, і тоді земля трималася на них, мов колиска. Навколо тихо бринів золотий півсон передосіннього степу. Здалеку, наче по блакитній воді, поволі пропливав приломлений до плуга орач, а за ним, біля самого неба, вітряки намотували на свої крила бабине літо і час…» (Мова повісті М. Стельмаха дуже поетична, метафорична, багата на різноманітні художні засоби. У поданому уривку, наприклад, ужито суцільну розгорнуту метафору, що образно, яскраво, по-філософському змальовує картину осіннього степу. Автор використовує порівняння (мов колиска, наче по блакитній воді), епітети (імлаві, золотий, блакитній, приломлений), інверсію (куталось сонце, бринів півсон) та ін.)
Прочитайте перше й останнє речення повісті. З’ясуйте, який зв’язок між цими рядками, назвою твору та його змістом.
Підготуватися до контрольної роботи.
Проблемне завдання. Назвіть усі можливі, на ваш погляд, символічні значення образу гусей-лебедів. (Наприклад: казка, мрія, диво, краса…) | |
Переглядів: 1585 | |
Всього коментарів: 0 | |