Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 22 М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті

Урок № 22

М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Система образів повісті

Мета: допомогти учням усвідомити значущість проблем, які порушуються у творі, їхню важливість для сьогодення та ідейно-естетичну цінність; розвивати творчі здібності, здатність аналізувати твір та робити власні висновки

Очікувані результати: учні усвідомлюють значущість проблем, що їх у своїй повісті порушує М. Стельмах; вдумливо й виразно читають і коментують ключові епізоди, висловлюють з приводу прочитаного власну думку.

Теорія літератури: автобіографічна повість; сюжет, композиція.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Мені здається,— може, я не знаю,—
Було і буде так у всі часи:
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.

В. Симоненко

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Селянська родина ледве кінці докупи зводить, але в ній росте талановита дитина, яка понад усе хоче навчатися. І батьки ідуть на нечуваний крок — продають єдину корову-годувальницю, щоб відкрити для сина шлях у широкий світ. І він, ставши відомим письменником та громадським діячем, справджує сподівання своєї родини. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Завдання учням.

Розкажіть про найяскравіші епізоди другого й третього розділів повісті.

  1. Бесіда.

— У зв’язку з чим герой повісті зробив висновок, «що сміх і гріх живуть по сусідству»?

— Що думає герой, коли бачить на полі обрис жінки, яка несе обід чоловікові-хліборобу?

— Хто і з якого приводу сказав Михайликові: «Хай тобі, дитино, завжди, завжди добре буде поміж людьми»?

— Що робила в лісі Люба й про що це свідчить?

— З якої незвичайної делікатності дідуся дивувалися сусіди?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання.

(Учні виразно читають третю умовну частину повісті (IV–V розділи).)

  1. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Які нові риси характеру головного героя виявилися в цих розділах?

— Що нового дізналися ви про його батьків?

— Що особливого було в збиранні Михайликом грибів?

  1. Завдання учням.

Визначте головних та другорядних героїв твору.

  1. Тестове завдання.

Установіть відповідність між другорядними героями та їх характеристикою.

1 Мати

2 Батько

3 Дідусь

4 Бабуся

5 Люба

А Чутлива до краси природи, самовіддана, милосердна

Б працьовитий, майстер на всі руки, надзвичайно делікатний, з поетичною душею

В працьовитий, самовідданий до жертовності, люблячий

Г весела, товариська, смілива, працьовита, життєрадісна

Д віддана чоловікові, дружелюбна, тактовна, працьовита

Е жадібна, заздрісна, зарозуміла

Відповідь: 1 Д, 2 В, 3 Б, 4 А, 5 Г.

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Робота з текстом.

  1. Прокоментуйте такий уривок повісті: «Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…».

(У героя змалку була прив’язаність до землі, пошана до хліборобської праці, разом із тим він мав романтичну мрію — здобути знання, побачити широкий світ і здійснити щось велике та визначне, корисне для людей.)

  1. Знайдіть у творі пейзажі й визначте, за допомогою яких художніх засобів їх створено.
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів, уміти їх переказувати, визначати риси характеру героїв, пояснювати їхні дії та вчинки.

  • VІ. Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть «родове дерево» сім’ї Стельмахів.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 491 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: