Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 21 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі

Урок № 21

М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи та світу дитячої душі

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художню привабливість твору, його виховне та естетичне значення; розвивати навички виразного читання, переказування, висловлення власної думки з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні усвідомлюють привабливість твору, його виховне та естетичне значення; виразно читають, переказують епізоди повісті, висловлюють власні міркування з приводу прочитаного.

Теорія літератури: автобіографічна повість; характеристика героя.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Поділена радість подвійна, а поділене горе вдвічі менше.

Українське прислів’я

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

«Хто в біді дав, той двічі дав»,— говорить народна мудрість. Герой повісті М. Стельмаха Михайлик віддає свій останній скарб — гарбузове насіння — незнайомому голодному хлопчикові, наражаючи себе на небезпеку бути покараним матір’ю за взяте без дозволу насіння й позбавляючи себе задоволення отримати цікаву книжку. Доброта та милосердя, змалечку закладені батьками, перемогли в його серці, і воно стало чутливим не лише до краси природи, а й до чужого горя. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Евристична бесіда.

— Які твори називають автобіографічними?

— Порівняйте біографію М. Стельмаха і повість «Гуси-лебеді летять»: наскільки вони співпадають.

— Назвіть епізоди твору, у яких розкривається ставлення Михайла до батьків.

  1. Робота над переказом.

Перекажіть найцікавіші, на ваш погляд, фрагменти повісті.

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (ІІ–ІІІ розділи).)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Розкажіть, що нового ви дізналися про головного героя Михайлика та членів його родини.

— Що вас найбільше вразило, що запам’яталося?

— Про що свідчить таке зізнання героя: «Якось я швидко, самотужки навчився читати і вже, на свої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху, якого ще не встигли докурити в моєму селі»?

(Про те, що він любив навчатися, захоплювався читанням; селяни були неосвічені, тому використовували книжковий папір для паління.)

— Чому мати тихцем розмовляла з насінням, яке збиралася садити?

(За народним повір’ям, насіння — живе, і щоб воно добре вродило, його треба попросити про це.)

— Яка зустріч на все життя залишила в душі героя болючий відбиток?

(Зустріч із голодною жінкою та її дитиною, яких вигнав багач.)

— Як характеризує Михайлика його розмова з дівчинкою Любою?

— Що розповідає Михайлик про своїх бабусю й дідуся, чому дивується?

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Робота з текстом.

Прокоментуйте рядки з повісті й визначте, якими художніми засобами письменник змальовує чудову поетичну картину.

«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірочка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп’янілий джміль».

(Мати розуміла, що краса природи робить шляхетною душу дитини. Художні засоби: епітети — «блакитнавих очах»; порівняння — «наче вона була скарбничим усієї землі» тощо.)

  1. Проблемне завдання.
  2. Проблемне завдання.

Прокоментуйте вірш Л. Костенко, пов’язавши його зміст із темою уроку.

Мій перший вірш написаний в окопі,
На тій сипкій од вибухів стіні,
Коли згубило зорі в гороскопі
Моє дитинство, вбите на війні.

Лилась пожежі вулканічна лава,
Стояли в сивих кратерах сади.
І захлиналась наша переправа
Шаленим шквалом полум’я й води.

Був білий світ не білий вже, а чорний.
Вогненна ніч присвічувала дню.
І той окопчик — як підводний човен
У морі диму, жаху і вогню.

Це вже було ні зайчиком, ні вовком —
Кривавий світ, обвуглена зоря!
А я писала мало не осколком
Великі букви, щойно з букваря.

Мені б ще гратись в піжмурки і в класи,
В казки літать на крилах палітур.
А я писала вірші про фугаси,
А я вже смерть побачила впритул.

О перший біль тих не дитячих вражень,
Який він слід на серці залиша!
Як невимовне віршами не скажеш,
Чи не німою зробиться душа?!

Душа в словах — як море в перископі,
І спомин той — як відсвіт на чолі…
Мій перший вірш написаний в окопі.
Він друкувався просто на землі.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати зміст опрацьованих розділів, уміти виділяти головні епізоди, коментувати їх, характеризувати героїв.

  • VІ. Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Назвіть поняття, які єднають людину та природу.

(Наприклад: краса, гармонія, доцільність…)

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 12 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: