Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 20 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять» Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, сюжетом його автобіографічного твору; розвивати навички виразного читання, переказування тексту, виділення головних епізодів; учити здійснювати спостереження над художнім текстом Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість М. Стельмаха, виразно читають і переказують повість «Гуси-лебеді летять», виділяють ключові епізоди твору, коментують їх. Теорія літератури: автобіографічний твір. Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Що дізнаються діти в дитинстві — не забудуть до старості. Турецьке прислів’я
— Чому історичні повісті А. Чайковського до цього часу із задоволенням читають і дорослі й діти?
Утворіть логічні пари, поєднавши художні засоби з їх прикладами.
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
Учені стверджують, що характер дитини закладається ще в ранньому віці. Дитинство Михайлика, героя автобіографічної повісті «Гуси-лебеді летять», було нелегким — із постійними нестатками та злигоднями, але поруч із ним завжди добрі, щирі люди: мати, батько, дідусь. Саме вони навчили хлопця співчутливості, милосердя, показали неповторну красу природи, підтримали мрії та шляхетні поривання. Отримавши малим безцінний досвід, хлопець виріс справжньою людиною, знайшов свій шлях у житті, розвинув талант. Про це докладніше ви й дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
План розповіді
Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 року в селі Дяківці Літинського району, що на Вінниччині, у небагатій селянській сім’ї. Здобувши освіту в сільській школі, вчився у Вінницькому педагогічному технікумі та Вінницькому педагогічному інституті, який закінчив 1933 року. Вчителював у школах Вінниччини та Київщини.
Збирав усну народну творчість, писав вірші, оповідання. Почав друкуватися з 1936 року. У роки Другої світової війни служив на фронті солдатом-артилеристом.
Після війни прославився як письменник-романіст. Найвідоміші романи — «Хліб і сіль» (1969), «Кров людська — не водиця» (1957) та інші, у яких у широкому епічному плані показано долю українського селянства XX століття. Любов’ю читачів користується й автобіографічна дилогія письменника «Гуси-лебеді летять» (1964), «Щедрий вечір» (1967). Роман «Чотири броди» відзначено Державною премією України ім. Т. Г. Шевченка. Крім прози та поезії, писав п’єси й сценарії для кінофільмів. Помер Михайло Стельмах 27 вересня 1983 року.
Опрацювання статті про письменника, бесіда за питаннями підручника, огляд ілюстрацій.
Автобіографічний твір — це літературний твір, у якому автор описує своє життя. Розповідь про власне життя переплітається з оповіддю про сучасників та події, свідком яких був письменник.
(Учні виразно читають першу умовну частину (І розділ).)
— Чи зацікавив вас твір, чим саме? — Яким уже з перших сторінок постає перед нами герой повісті — Михайлик? — З якими почуттями герой розповідає про свого дідуся Дем’яна? — Проведіть паралелі між творами О. Довженка «Зачарована Десна» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
Порівняйте художню мову повістей А. Чайковського «За сестрою» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». Чим, на ваш погляд, вони відрізняються? (Мова Стельмаха більш поетична, частіше описуються не події, а почуття героїв.)
Гра «Найуважніший». — Хто останній назве заняття односельців Михайлика? — Що вмів робити дідусь Дем’ян?
Уміти розповідати про письменника, знати зміст розділів повісті, виділяти ключові епізоди, переказувати їх, коментувати.
Проблемне питання. — Чи може будь-хто, описавши власне життя, створити книжку? | |||
Переглядів: 542 | |
Всього коментарів: 0 | |