Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 20 М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять»

Урок № 20

М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, сюжетом його автобіографічного твору; розвивати навички виразного читання, переказування тексту, виділення головних епізодів; учити здійснювати спостереження над художнім текстом

Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість М. Стельмаха, виразно читають і переказують повість «Гуси-лебеді летять», виділяють ключові епізоди твору, коментують їх.

Теорія літератури: автобіографічний твір.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Що дізнаються діти в дитинстві — не забудуть до старості.

Турецьке прислів’я

  • I. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Проблемне питання.

— Чому історичні повісті А. Чайковського до цього часу із задоволенням читають і дорослі й діти?

  1. Гра «Знайди пару».

Утворіть логічні пари, поєднавши художні засоби з їх прикладами.

Молодечім (пориві)

Чорна … хмара впала на землю і суне лавою з двох боків у село

Спис, начеб гадючий язик

Широчезні, як море, червоні штани

Не витримав хлопчина

гіпербола

порівняння

епітет

інверсія

метафора

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Учені стверджують, що характер дитини закладається ще в ранньому віці. Дитинство Михайлика, героя автобіографічної повісті «Гуси-лебеді летять», було нелегким — із постійними нестатками та злигоднями, але поруч із ним завжди добрі, щирі люди: мати, батько, дідусь. Саме вони навчили хлопця співчутливості, милосердя, показали неповторну красу природи, підтримали мрії та шляхетні поривання. Отримавши малим безцінний досвід, хлопець виріс справжньою людиною, знайшов свій шлях у житті, розвинув талант. Про це докладніше ви й дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.
  2. Розповідь учителя.

План розповіді

  1. Початок шляху М. Стельмаха. Учителювання.

Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 року в селі Дяківці Літинського району, що на Вінниччині, у небагатій селянській сім’ї. Здобувши освіту в сільській школі, вчився у Вінницькому педагогічному технікумі та Вінницькому педагогічному інституті, який закінчив 1933 року. Вчителював у школах Вінниччини та Київщини.

  1. Перші літературні спроби. Війна.

Збирав усну народну творчість, писав вірші, оповідання. Почав друкуватися з 1936 року. У роки Другої світової війни служив на фронті солдатом-артилеристом.

  1. М. Стельмах — письменник-романіст. Інші творчі вподобання митця.

Після війни прославився як письменник-романіст. Найвідоміші романи — «Хліб і сіль» (1969), «Кров людська — не водиця» (1957) та інші, у яких у широкому епічному плані показано долю українського селянства XX століття. Любов’ю читачів користується й автобіографічна дилогія письменника «Гуси-лебеді летять» (1964), «Щедрий вечір» (1967). Роман «Чотири броди» відзначено Державною премією України ім. Т. Г. Шевченка.

Крім прози та поезії, писав п’єси й сценарії для кінофільмів.

Помер Михайло Стельмах 27 вересня 1983 року.

  1. Робота з підручником.

Опрацювання статті про письменника, бесіда за питаннями підручника, огляд ілюстрацій.

  1. Робота зі словником літературознавчих термінів.

Автобіографічний твір — це літературний твір, у якому автор описує своє життя. Розповідь про власне життя переплітається з оповіддю про сучасників та події, свідком яких був письменник.

  1. Коментування присвяти-епіграфа до повісті «Гуси-лебеді летять».
  2. Виразне читання.

(Учні виразно читають першу умовну частину (І розділ).)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи зацікавив вас твір, чим саме?

— Яким уже з перших сторінок постає перед нами герой повісті — Михайлик?

— З якими почуттями герой розповідає про свого дідуся Дем’яна?

— Проведіть паралелі між творами О. Довженка «Зачарована Десна» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

  1. Проблемні завдання та питання.

Порівняйте художню мову повістей А. Чайковського «За сестрою» і М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». Чим, на ваш погляд, вони відрізняються?

(Мова Стельмаха більш поетична, частіше описуються не події, а почуття героїв.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Найуважніший».

— Хто останній назве заняття односельців Михайлика?

— Що вмів робити дідусь Дем’ян?

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про письменника, знати зміст розділів повісті, виділяти ключові епізоди, переказувати їх, коментувати.

  • VІ. Підсумок уроку

Проблемне питання.

— Чи може будь-хто, описавши власне життя, створити книжку?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 542 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: