Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 18 А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

Урок № 18

А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність,
життєлюбство запорозьких козаків

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів повісті, розкрити образи козаків, розповісти про їхні звичаї та традиції; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом, характеризування образів, виділення головного

Очікувані результати: учні знають ідейно-художній зміст прочитаних розділів повісті, виділяють головні частини, характеризують образи козаків, знають козацькі звичаї та традиції, самостійно працюють із художнім текстом.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, романтичний герой.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Доля сміливим допомагає.

Іспанське прислів’я

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Коли людина потрапляє в скрутну ситуацію, у неї є два виходи: змиритися й чекати, що якимось дивом прийде спасіння, або ж діяти, активно шукати шлях до порятунку. Павлусь обрав останній і переміг. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Літературна гра «“Так” чи “Ні”».

  1. Павлусь злякався, коли почув, що сотник віддав наказ напасти на татар. (Так.)
  2. Коли збиралися в бій, сотник відіслав Павлуся додому. (Ні.)
  3. Під час бою татар було триста, а козаків залишилося сорок. (Так.)
  4. Козаки взяли в полон багатого татарина Мустафу. (Так.)
  5. Козаки обміняли Мустафу на полонених козаків. (Ні.)
  6. Коли Павлусь зустрів батька, який перебував у полоні, то виявилося, що сестри Ганни з ним не було. (Так.)
  7. Степан разом із Павлусем поїхав у степ шукати Ганнусю. (Ні.)
  8. Павлуся захопив у степу харциз, але йому вдалося втекти. (Ні.)
  9. Харциз продав Павлуся татарським купцям. (Так.)
  10. Харциз у степу не зустрів нікого і спокійно дістався до міста. (Ні.)
  11. Козаки зустріли харциза-зрадника й викрили його завдяки одягу Павлуся, що харциз забрав у хлопця. (Ні.)
  12. Козаки пробачили харцизові зради і злочини та відпустили його, заборонивши повертатися до України. (Ні.)
  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання.

(Учні виразно читають третю умовну частину повісті «За сестрою» (VІІ–ІХ розділи).)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?

— Наскільки, на ваш погляд, ця історія могла бути правдивою?

— У чому полягав Павлусевий план порятунку сестри Ганнусі?

— Які протилежні почуття оволоділи Павлусем, коли знайшлася сестра і їм обом дарували волю?

  1. Проблемні питання.

— Що замість подарунка попросив Павлусь в Ібрагіма? Чому саме це? Як такий вчинок характеризує хлопця?

  1. Робота над характеристикою героїв.

Скориставшись планом, схарактеризуйте збірний образ козаків-запорожців.

План характеристики

  1. Підготовка до козацької служби змалку.
  2. Сміливість, мужність, відвага козаків у бою, кмітливість і винахідливість.
  3. Товариська взаємодопомога, здатність до самопожертви.
  4. Вірність своєму обов’язку — захисту рідної землі від ворогів.
  5. Повага до старших.
  6. Глибока любов до батьківщини, народу.
  7. Безжальність до ворогів і зрадників.
  8. Любов до пісні, почуття гумору.

Опорні слова для характеристики козаків

Сміливі, відважні, вірні в дружбі, сильні, витривалі, безкомпромісні, нещадні до ворогів і зрадників.

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Літературна гра «Впізнай героя».

  1. «Він виходив, коли хотів, у місто, знайомився з ровесниками з багатих татарських родин, їздив на коні, стріляв з лука та рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було впізнати… того… кінського пастуха». (Павлусь.)
  2. «В одній спідниці, простоволоса, виглядала страшно. Очі налилися кров’ю з лютості і розпуки. У руках держала сокиру». (Палажка.)
  3. «…Він… був кремезний… літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта й замащена, на грудях широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та сонцем опалені груди». (Семен Непорадний.)
  4. «…Був одягнений у подерту, брудну одежу і мав на голові татарську шапку. На ногах у нього постоли, обв’язані мотузками. Лице чорне, пожовкле та розкуйовджена борода. …Уся його зброя — довгий ніж». (Харциз Карий.)
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу

Знати зміст прочитаних розділів твору, уміти їх аналізувати.

  1. Індивідуальне завдання

Підготувати матеріал до заочної мандрівки «Дорогою відважного Павлуся» (див. Урок № 19).

  • VІ. Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Запишіть у дві колонки позитивні й негативні риси характерів козаків, зображених у повісті А. Чайковського «За сестрою». Поясніть причини негативних рис.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 1679 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: