Урок № 18
А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність,
життєлюбство запорозьких козаків
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів повісті, розкрити образи козаків, розповісти про їхні звичаї та традиції; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом, характеризування образів, виділення головного
Очікувані результати: учні знають ідейно-художній зміст прочитаних розділів повісті, виділяють головні частини, характеризують образи козаків, знають козацькі звичаї та традиції, самостійно працюють із художнім текстом.
Теорія літератури: героїко-романтична повість, романтичний герой.
Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Доля сміливим допомагає.
Іспанське прислів’я
- I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
- Робота з епіграфом.
Поясніть зміст епіграфа до уроку.
- Вступне слово вчителя.
Коли людина потрапляє в скрутну ситуацію, у неї є два виходи: змиритися й чекати, що якимось дивом прийде спасіння, або ж діяти, активно шукати шлях до порятунку. Павлусь обрав останній і переміг. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.
- ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Літературна гра «“Так” чи “Ні”».
- Павлусь злякався, коли почув, що сотник віддав наказ напасти на татар. (Так.)
- Коли збиралися в бій, сотник відіслав Павлуся додому. (Ні.)
- Під час бою татар було триста, а козаків залишилося сорок. (Так.)
- Козаки взяли в полон багатого татарина Мустафу. (Так.)
- Козаки обміняли Мустафу на полонених козаків. (Ні.)
- Коли Павлусь зустрів батька, який перебував у полоні, то виявилося, що сестри Ганни з ним не було. (Так.)
- Степан разом із Павлусем поїхав у степ шукати Ганнусю. (Ні.)
- Павлуся захопив у степу харциз, але йому вдалося втекти. (Ні.)
- Харциз продав Павлуся татарським купцям. (Так.)
- Харциз у степу не зустрів нікого і спокійно дістався до міста. (Ні.)
- Козаки зустріли харциза-зрадника й викрили його завдяки одягу Павлуся, що харциз забрав у хлопця. (Ні.)
- Козаки пробачили харцизові зради і злочини та відпустили його, заборонивши повертатися до України. (Ні.)
- ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Виразне читання.
(Учні виразно читають третю умовну частину повісті «За сестрою» (VІІ–ІХ розділи).)
- Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.
— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?
— Наскільки, на ваш погляд, ця історія могла бути правдивою?
— У чому полягав Павлусевий план порятунку сестри Ганнусі?
— Які протилежні почуття оволоділи Павлусем, коли знайшлася сестра і їм обом дарували волю?
- Проблемні питання.
— Що замість подарунка попросив Павлусь в Ібрагіма? Чому саме це? Як такий вчинок характеризує хлопця?
- Робота над характеристикою героїв.
Скориставшись планом, схарактеризуйте збірний образ козаків-запорожців.
План характеристики
- Підготовка до козацької служби змалку.
- Сміливість, мужність, відвага козаків у бою, кмітливість і винахідливість.
- Товариська взаємодопомога, здатність до самопожертви.
- Вірність своєму обов’язку — захисту рідної землі від ворогів.
- Повага до старших.
- Глибока любов до батьківщини, народу.
- Безжальність до ворогів і зрадників.
- Любов до пісні, почуття гумору.
Опорні слова для характеристики козаків
Сміливі, відважні, вірні в дружбі, сильні, витривалі, безкомпромісні, нещадні до ворогів і зрадників.
- ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Літературна гра «Впізнай героя».
- «Він виходив, коли хотів, у місто, знайомився з ровесниками з багатих татарських родин, їздив на коні, стріляв з лука та рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було впізнати… того… кінського пастуха». (Павлусь.)
- «В одній спідниці, простоволоса, виглядала страшно. Очі налилися кров’ю з лютості і розпуки. У руках держала сокиру». (Палажка.)
- «…Він… був кремезний… літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперезував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта й замащена, на грудях широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та сонцем опалені груди». (Семен Непорадний.)
- «…Був одягнений у подерту, брудну одежу і мав на голові татарську шапку. На ногах у нього постоли, обв’язані мотузками. Лице чорне, пожовкле та розкуйовджена борода. …Уся його зброя — довгий ніж». (Харциз Карий.)
- V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
- Завдання для всього класу
Знати зміст прочитаних розділів твору, уміти їх аналізувати.
- Індивідуальне завдання
Підготувати матеріал до заочної мандрівки «Дорогою відважного Павлуся» (див. Урок № 19).
Проблемне завдання.
Запишіть у дві колонки позитивні й негативні риси характерів козаків, зображених у повісті А. Чайковського «За сестрою». Поясніть причини негативних рис.
|