Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 17 А. Чайковський. «За сестрою». Сюжет твору

Урок № 17

А. Чайковський. «За сестрою». Сюжет твору

Мета: ознайомити учнів із сюжетом повісті, допомогти усвідомити її ідейно-художні особливості; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом, підручником; виробляти вміння виділяти головні епізоди, цікаво переказувати текст, висловлювати власну думку з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні визначають сюжет твору, знають його ідейно-художні особливості, уміють самостійно працювати з художнім текстом, висловлюють власні думки з приводу прочитаного.

Теорія літератури: героїко-романтична повість; сюжет.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Кожна пригода — до мудрості дорога.

Українське прислів’я

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Поясніть зміст епіграфа до уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

Хто з хлопчаків у дитинстві не мріяв побачити справжній бій або навіть узяти в ньому участь? Думав про це й Павлусь, герой повісті А. Чайковського «За сестрою». Коли ж волею долі опинився в бою козаків із татарами, то зрозумів, що це дуже страшне й жорстоке видовище. Однак кому як не козакам захистити жінок, дітей від лютих нападників? Тому треба плекати в собі мужність, відвагу й рішучість. Саме це і робив наш герой — Павлусь. Сьогодні ми й обговоримо його вчинки.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Літературний диктант.

  1. Чия козацька родина була найславнішою в Спасівці? (Судаків.)
  2. Де знаходився старший брат Павлуся — Петро? (На Запорожжі.)
  3. Хто привчав Павлуся до лицарського ремесла? (Дід Андрій.)
  4. Хто просив за Павлуся, коли він у чомусь провинився перед батьками? (Ганна.)
  5. Хто напав на село Спасівка? (Татари.)
  6. Кого вороги забрали до полону? (Батька й сестру.)
  7. Що трапилося з матір’ю — Палажкою? (Її вбили, бо вона вчинила супротив нападникам.)
  8. Яким чином Павлусь опинився в степу? (Узяв татарського коня і втік.)
  9. Що трапилося з хлопцем у дорозі? (Його поранили стрілою.)
  10. Яку славу мав козак Семен Непорадний? (Силача, але людини, безпорадної при затримці ворога.)
  11. Що вирішили козаки на своїй раді? (Наздогнати татар і відбити полонених.)
  12. Із ким зустрівся Павлусь, коли приїхали козаки? (Із братом.)
  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання.

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті А. Чайковського «За сестрою» (ІІІ–VI розділи).)

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яким був план козаків щодо звільнення полонених?

— Який подарунок Павлика зворушив старшого брата до сліз?

— Що нового ви дізналися про головного героя повісті Павлика?

— Розкажіть про перебіг бою козаків із татарами.

— Як повели себе козаки, коли побачили, що їхній ватажок Тріска опинився між ворогами?

— Як вирішили вчинити з полоненим татарином Мустафою-ага?

— Розкажіть про зустріч Павлуся з батьком.

— Чому вранці Степан і Петро не знайшли Павлуся?

— До чиїх рук потрапив Павлусь у степу?

— Що сталося із харцизом і чому?

  1. Робота з літературознавчим словником.

Повторення відомостей про сюжет і його елементи (експозицію, зав’язку, розвиток дії, кульмінацію, розв’язку).

  1. Колективна робота.

Визначте елементи сюжету в прочитаній частині повісті «За сестрою».

(Опис села Спасівка, родини Судаків — експозиція; напад татар на село — зав’язка; втеча Павлуся, поранення, порятунок козаком Недолею — розвиток дії; зустріч із рідними — один із кульмінаційних моментів.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне завдання.

Поясніть, чому козацький ватажок Недоля, дізнавшись про те, що Павлусь поїхав самостійно шукати сестру, сказав: «— Як хлопець з цього вийде цілий, то знайте, що з нього кошовий буде».

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Дочитати повість А. Чайковського «За сестрою». Навчитися виразно читати, переказувати розділи повісті, виділяти головні епізоди, коментувати їх, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

  • VІ. Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Доведіть твердження «Козак — дитя степу», спираючись на знання твору та відомості з історії.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 14 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: