Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 6 клас (нова програма) |
Урок № 59 Велика роль гумору в житті українців. Леонід Глібов. Байка «Щука» Мета: дати поняття про гумор та сатиру, їхню роль у нашому житті; ознайомити з байкою, історією її виникнення, особливостями побудови; розвивати пам’ять, образне мислення, уміння зіставляти твори, жанри Очікувані результати: учні знають основні факти біографії Л. Глібова; розповідають про історію виникнення й особливості побудови байки; виразно та вдумливо читають, коментують байку Л. Глібова «Щука». Теорія літератури: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль. Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них; аудіозаписи художнього читання; планшет «Види комічного» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. З ім’ям Леоніда Івановича Глібова ви вже знайомі з п’ятого класу, коли вивчали його поетичні загадки, акровірші. Сьогодні на черзі — один із найцікавіших літературних жанрів — байка. Не все й не завжди можна було сказати прямо та одверто. Байка ж давала можливість, хоч і в прихованій формі, критикувати «сильних світу цього», указувати людям на їхні вади й недоліки. Леоніду Глібову вдавалося зробити це ще й у досконалій художній формі.
Евристична бесіда. — Що ви знаєте про Л. Глібова? — Які твори цього письменника ви вчили? — Як ви думаєте, що таке байка? Яких байкарів світової літератури ви знаєте?
Відомий байкар Леонід Глібов із дитинства захоплювався казками. Маючи яскраву фантазію, хлопець виразно уявляв особливості характеру й звички героїв казок — вовків, левів, зайців, лисиць. Йому навіть здавалося, що тварини насправді думають і розмовляють, що серед них є добрі й злі, багаті й бідні. Свій перший вірш написав у тринадцять років. Працював Леонід Глібов учителем географії та історії. Слід зазначити, що на той час він був незвичайним учителем — ніколи не бив учнів, ніколи не примушував зубрити урок, а викладав надзвичайно цікаво й захопливо. Подаючи свої твори до друку у львівський журнал «Дзвінок», Глібов підписував їх псевдонімом «дідусь Кенир». У творчому доробку письменника — 107 влучних байок та віршів.
Цікаво! Виникнення байки Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто кажуть «езопова». Езоп був рабом, до того ж дуже некрасивим зовні. Але його гострого язика боялися всі. Кінець кінцем він був скинутий зі скелі. Про самого Езопа ходили численні легенди. Ось одна з них. Господар звелів приготувати Езопові страву з чогось найкращого. Той пішов на базар, купив язика й приготував його. Наступного разу господар знову звелів приготувати страву з чогось найгіршого, і Езоп знову подав язик. «Як же так?» — закричав господар. Мудрець на це відповів: «Немає нічого кращого за язик (мову), як і немає нічого гіршого за злий язик». У пізніші часи байкар Федр надав творам Езопа віршованої форми. Жанр байки розвинули відомий французький байкар XVII ст. Жан де Лафонтен, найвідоміший російський байкар XVIII–XIX ст. І. Крилов. В Україні жанр байки також має давню й багату традицію. Видатний філософ і просвітитель Г. Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія». Нове слово було мовлено у XIX ст. байкарями П. Гулаком-Артемовським, Л. Боровиковським, Є. Гребінкою та особливо Л. Глібовим.
Опрацювання статей та рубрик підручника.
Гумор — різновид комічного, відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах. Сатира — різке осміяння суспільних вад за допомогою сатиричних засобів. Байка — невеликий алегоричний твір повчального характеру. Алегорія — троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість, Вовк — жорстокість, хижацтво, Лев — владність, інколи мужність). Мораль (байки) — повчальний висновок у кінці твору.
(Проводиться за питаннями учнів.)
Зробіть аналіз байки Л. Глібова «Щука», визначивши її основні складові та елементи побудови.
Композиція байки: дві частини — основна та «мораль» — висновок; інколи він робиться самостійно читачем; нерідко в байці буває вступ.
Розподіліть за видами художні засоби байки «Щука». Мокренькі; нікчемна; стареньких; добрячий; плохий; частенько; темненько; сотеньку; карасиків; катюзі… буде по заслузі; хто ворогів не мав!; коли і як воно, і що їй присудити?; як не мудруй, а правди ніде діти; кінців не можна приховать; річ держать; розумна річ!
Уміти розповідати про письменника, про гумор та сатиру; вивчити напам’ять байку «Щука», уміти аналізувати її.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Байка Л. Глібова «Щука» нагадала мені знайомих… | |||||||||
Переглядів: 1123 | |
Всього коментарів: 0 | |