Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 39 О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка»

 

Урок № 39

О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка»

Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст п’єси-казки, особливості драматичного твору, ознайомити з поняттям «гіпербола»; розвивати навички виразного читання за ролями, переказу й коментування драматичного твору, характеристики образів

Очікувані результати: учні добре знають зміст п’єси-казки, уміють виразно читати за ролями, переказувати, коментувати, характеризувати героїв, висловлювати власну думку про них

Теорія літератури: драматичний твір та його особливості, гіпербола.

Обладнання: підручник, портрет О. Олеся, текст драми-казки «Микита Кожум’яка», ілюстрації до неї

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Дуже часто в казках, легендах ми зустрічаємо героїв надзвичайної сили, сміливості, розуму й передбачливості. Чому народ, письменники вдаються до таких перебільшень? Напевно, щоб уславити, звеличити своїх улюбленців. Коли ж ідеться про ворогів, то перемога сильних противників удвічі цінніша. Про такий художній засіб, як гіпербола, про своєрідність побудови драматичного твору ми й будемо говорити сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання за ролями, переказування окремих (найнапруженіших) епізодів п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».

  1. Завдання учням.

Складіть план твору або сюжетний ланцюжок п’єси.

Орієнтовний план

  1. Дівчина розмовляє з Княгинею про порятунок Князівни.
  2. Посланець від Змія.
  3. Князь скликає Воєвод на нараду.
  4. Дід пропонує попросити допомоги в його сина.
  5. Розмова посланців із Кожум’якою.
  6. Бій Микити Кожум’яки зі Змієм.
  7. Перемога славного богатиря.
  • ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок
  1. Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Гіпербола — це перебільшення для посилення виразності й підкреслення сказаної думки. Наприклад: я говорив це тисячу разів, височенний як дуб.

  1. Практична робота.

Знайдіть приклади гіперболи в п’єсі-казці О. Олеся.

(Сила Микити Кожум’яки, сила Змія, двобій між ними.)

  1. Завдання учням.
  2. Погортайте сторінки драматичного твору й розкажіть про його побудову (дійові особи, поділ на дії, картини, ремарки).
  3. Поділіть героїв драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка» на головних і другорядних, позитивних і негативних, тих, хто вірить у перемогу над Змієм, і тих, хто не вірить. Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.
  4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте, як історичне минуле може бути пов’язане із сучасністю (за матеріалами п’єси-казки).

Очікувані відповіді

— Під час війни серед простого народу завжди знаходилося багато справжніх героїв.

— Аби держава була міцною та процвітала, потрібно, щоб її громадяни були патріотами.

— І досі є важливим та актуальним твердження «Хто не бореться, той раб» (можна боротися навіть із власними недоліками).

  1. Робота в групах.

Схарактеризуйте героїв п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».

І група — Микита Кожум’яка.

(Сильний, мужній, безкорисливий, вередливий.)

ІІ група — Князь і Князівна.

(Люблячі батьки; Князь більш рішучий, упевнений, активно намагається протидіяти лиху; Княгиня більш печальна, розгублена, зневірена.)

ІІІ група — Дівчина.

(Мужня, самовіддана, здатна навіть до самопожертви заради порятунку Князівни.)

IV група — Воєводи.

(Одні за те, щоб скоритися, зневірені; інші пропонують боротися, шукати вихід.)

  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Виразно читати за ролями, переказувати, виділяти головні епізоди, коментувати їх.

  • V. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— До заповітів наших предків, як я вважаю, треба ставитися…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 1417 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: