Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) |
Урок № 39 О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка» Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст п’єси-казки, особливості драматичного твору, ознайомити з поняттям «гіпербола»; розвивати навички виразного читання за ролями, переказу й коментування драматичного твору, характеристики образів Очікувані результати: учні добре знають зміст п’єси-казки, уміють виразно читати за ролями, переказувати, коментувати, характеризувати героїв, висловлювати власну думку про них Теорія літератури: драматичний твір та його особливості, гіпербола. Обладнання: підручник, портрет О. Олеся, текст драми-казки «Микита Кожум’яка», ілюстрації до неї Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Вступне слово вчителя. Дуже часто в казках, легендах ми зустрічаємо героїв надзвичайної сили, сміливості, розуму й передбачливості. Чому народ, письменники вдаються до таких перебільшень? Напевно, щоб уславити, звеличити своїх улюбленців. Коли ж ідеться про ворогів, то перемога сильних противників удвічі цінніша. Про такий художній засіб, як гіпербола, про своєрідність побудови драматичного твору ми й будемо говорити сьогодні на уроці.
Виразне читання за ролями, переказування окремих (найнапруженіших) епізодів п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».
Складіть план твору або сюжетний ланцюжок п’єси. Орієнтовний план
Гіпербола — це перебільшення для посилення виразності й підкреслення сказаної думки. Наприклад: я говорив це тисячу разів, височенний як дуб.
Знайдіть приклади гіперболи в п’єсі-казці О. Олеся. (Сила Микити Кожум’яки, сила Змія, двобій між ними.)
Визначте, як історичне минуле може бути пов’язане із сучасністю (за матеріалами п’єси-казки). Очікувані відповіді — Під час війни серед простого народу завжди знаходилося багато справжніх героїв. — Аби держава була міцною та процвітала, потрібно, щоб її громадяни були патріотами. — І досі є важливим та актуальним твердження «Хто не бореться, той раб» (можна боротися навіть із власними недоліками).
Схарактеризуйте героїв п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка». І група — Микита Кожум’яка. (Сильний, мужній, безкорисливий, вередливий.) ІІ група — Князь і Князівна. (Люблячі батьки; Князь більш рішучий, упевнений, активно намагається протидіяти лиху; Княгиня більш печальна, розгублена, зневірена.) ІІІ група — Дівчина. (Мужня, самовіддана, здатна навіть до самопожертви заради порятунку Князівни.) IV група — Воєводи. (Одні за те, щоб скоритися, зневірені; інші пропонують боротися, шукати вихід.)
Виразно читати за ролями, переказувати, виділяти головні епізоди, коментувати їх.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — До заповітів наших предків, як я вважаю, треба ставитися… | |
Переглядів: 1417 | |
Всього коментарів: 0 | |