Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма)

Урок № 32 Леонід Глібов. Акровірші «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Художні особливості поетичних творів Л. Глібова

Урок № 32

Леонід Глібов. Акровірші «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?».
Художні особливості поетичних творів Л. Глібова

Мета: ознайомити учнів із акровіршами Л. Глібова, допомогти усвідомити їхній ідейно-художній зміст; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичних творів, висловлення власної думки про них

Очікувані результати: учні вміють виразно читати, пояснювати, аналізувати художні твори, розуміють їхнє виховне й естетичне значення.

Теорія літератури: акровірш.

Обладнання: підручник, портрет Л. Глібова

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Письменник Леонід Глібов дуже любив діточок, звертався до них щиро й сердечно:

А нуте ось сідайте!
Я загадку за хвіст піймав;
Подумайте і розгадайте,
Чи я диковинку піймав.

З новими «диковинками» видатного українського поета й байкаря ми познайомимося на сьогоднішньому уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання акровіршів, коментування їхнього змісту, висловлення власної думки щодо прочитаного.

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Виразне читання акровірша «Хто розмовляє?».
  2. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Евристична бесіда.

— На які риси людського характеру вказує поведінка героїнь акровірша «Хто розмовляє?»

(Вони люблять славу, повагу, хочуть, щоб їх жаліли, про них говорили; трохи хвалькуваті.)

  1. Виразне читання акровірша «Хто сестра і брат?».
  2. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

  1. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

— Розкажіть, які відомі страви готуються з гречки й проса.

(Старовинні українські страви: плесканка — гречана каша з товченим конопляним насінням, що їй надавали форму коржиків і випікали в печі; тетеря — гречане тісто, відварене навпіл із пшоном або пшеничним борошном; гречаники — обсмажені кульки з м’яса та гречки; куліш, голубці.)

— Знайдіть казкові елементи в поетичних творах Л. Глібова, гумор, пестливі слова, з’ясуйте їхню роль.

(Розмовляють між собою рослини, птахи — казкові елементи; слава не брехуха, джеркотуха, ніхто ніде ніяк та ін.— елементи гумору; маленький, товстенький, діточкам, сонечка, братичок — пестливі слова; ці художні засоби допомагають краще уявити описувані особу, предмет, явище, створити казковий, лагідний настрій.)

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Цікаво!

Леонід Глібов розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на фольклорні джерела.

Зразком його майстерності може бути загадка «Котилася тарілочка» з таким поетичним початком:

Котилася тарілочка
По крутій горі,
Забавляла любих діточок
У моїм дворі.
Нам тії тарілочки
Чому не любить —
Хорошая, золотая
І як жар горить.

(Сонце.)

Письменник прагнув показати поетичне диво дітям, примусити їх подивитися на світ по-новому — захоплено й радісно.

У Леоніда Глібова багато й інших акровіршів та загадок. Наприклад, такі.

Хто хвастає?

«Я таке, що всякий знає,
Бо на мене світ увесь
Ласо дуже поглядає»,—
Обізвався хтось і десь.
«Кращі, може, є від тебе,—
Одмовля чийсь голосок,—
І приманюють до себе
Гарні очі і роток.
Роздивився, милий друже,
У кого краса видніш,
Шелестиш про себе дуже,
А мене кохають більш».

Хто баба?

Сидить хитра баба аж на верху граба.
«Ой не злізу з граба! — дурить діток баба.—
Вловіть мені тую курочку рябую,
А я подарую грушку золотую».

 

Очікувані відповіді

— Радісний, піднесений настрій, викликаний дотепним, доброзичливим жартом, має життєстверджувальну силу.

— Розвивають кмітливість, розумові здібності людини, творчу уяву.

— Приваблюють красою поетичного слова, розважають.

  • ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
  • Завдання учням.
  • З’ясуйте, на що Л. Глібов натякає у своїх акровіршах, як ставиться до героїв. Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.
  • Орієнтовна відповідь

Акровірші Л. Глібова

На що натякає автор

Як ставиться
до своїх героїв

Яку головну думку утверджує

«Що за птиця?»

Що є ледарі й серед людей, які годуються чужою працею

З неприязню

Засуджує набридливість і неробство

«Хто розмовляє?»

Що казка-примовляння прославила сороку («Сорока-ворона кашку варила, діток кормила»)

З легким гумором

Заздрість — погана риса характеру, найбільшу славу мають ті, про кого складають казки й пісні

«Хто сестра і брат?»

Що всі зернові, круп’яні культури поважають однаково, бо вони є смачною і поживною стравою для людей

З легкою насмішкою

Уславлює людську працю, можливість бути корисним іншим

 

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, аналізувати акровірші Л. Глібова, висловлювати про них власну думку.

  1. Завдання підвищеної складності.

Скласти акровірш.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я думаю, що акровірші, віршовані загадки розвивають…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 5 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 1039 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: