Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із історії України 7 клас (нова програма) |
Урок 19 Узагальнення знань за темою «Київська держава Мета: узагальнити й систематизувати знання за темою «Київська держава у другій половині ХІ — у першій половині ХІІІ ст.»; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичних діячів, розкривати їх місце та значення в історичному процесі; визначити рівень засвоєння учнями знань за темою «Київська держава у другій половині ХІ — у першій половині ХІІІ ст.»; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, картою, додатковою літературою; виховувати повагу до історії України. Очікувані результати: учні зможуть: узагальнити й систематизувати знання за темою «Київська держава у другій половині ХІ — у першій половині ХІІІ ст.»; аналізувати історичні факти й події; порівнювати історичні явища; складати портрети історичних діячів, давати власну оцінку їх діяльності; робити висновки. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Обладнання: атлас, тексти джерел, картки із завданнями.
Оголошення теми та очікуваних результатів. II. Узагальнення знань Перевірка домашнього завдання Учні презентують макети давньоруських книг. Робота з картою Розгляньте карту «Київська Русь за часів роздробленості» (с. 10) атласу та виконайте завдання.
Метод «Мозковий штурм»
Зразок заповненої таблиці
Зразок заповненої таблиці
Синтез думок Дайте відповідь на запитання: роздробленість Русі — випадковість чи закономірність? Свою точку зору аргументуйте. Завдання Охарактеризуйте основні рішення Любецького з’їзду князів і дайте їх власну оцінку. Проблемне завдання О. Субтельний зазначає, що відповідальність за деякі половецькі напади на Русь в ХІ—ХІІ ст. лежала на самих князях. Обґрунтуйте або спростуйте твердження історика. Робота із джерелами
Найперше, задля Бога і душі своєї, страх майте Божий у серці своїм і милостиню чиніть щедру, бо се єсть начаток усякому добру. <…> Не наслідуй лиходіїв, не завидуй тим, що творять беззаконня, бо лиходії винищені будуть, а ті, що надіються на Господа, заволодіють землею. Бо ще трохи — і не стане нечестивого, шукатиме він місця свого — і не знайде [його]. А кроткії унаслідують землю [і] радуватимуться в тривалому мирі… <…> Тож, Бога ради, не лінуйтеся, … не забувайте трьох діл тих, бо не є важкі вони. <…> Якщо вам Бог зм’якшить серце, то сльози свої пролийте за гріхи свої, кажучи: «Як ото блудницю, і розбійника, і митника ти помилував єси, [Господи], так і нас, грішних, помилуй». І в церкві се дійте, і [спати] лягаючи. Не пропустіте ж ні одної ночі. Якщо ви при силі, [хоч раз] поклонітесь до землі, а коли вам стане немічне — то тричі. І сього не забувайте, не лінуйтеся, бо тим нічним поклоном і співом [молитви] чоловік побіждає диявола, і що за день людина согрішить, то сим ізбавляється [од гріха]. Навіть і на коні їздячи, [коли] не буде [у вас] ні з ким діла [і] якщо інших молитов не вмієте ви мовити, то «Господи, помилуй» благайте без перестану потай — бо ся молитва єсть ліпша од усіх. Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо [хто] буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської. Річ мовлячи і лиху і добру, не клянітеся Богом, ні хрестітеся, бо немає ж [у сім] ніякої потреби. <…> Паче всього — гордості не майте в серці і в умі. А скажімо: «Смертні ми єсмо, нині живі, а завтра — у гробі. Се все, що Ти нам, [Боже], дав єси, — не наше, а Твоє, [його] нам поручив Ти єси на небагато днів». І в землі не ховайте [нічого], — се нам великий єсть гріх. Старих шануй, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться! <…> Лжі бережися, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло. А куди ви ходите в путь [за даниною] по своїх землях, не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм [людям], ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, а не то клясти вас начнуть. <…> А коли добре щось умієте — того не забувайте, а чого не вмієте — то того учітесь, так же, як отець мій. <…> А добре поводячись, не лінуйтеся ж ні до чого доброго, а насамперед до церкви ходити. 1) Що вам відомо про життя та діяльність князя Володимира Мономаха? 2) Які настанови дає Володимир Мономах своїм нащадкам? Чи втратили вони свою актуальність сьогодні? 3) Проаналізуйте текст документа та доведіть або спростуйте твердження: «Володимир Мономах був видатним мислителем свого часу».
Учинився бо плач великий у землі нашій, і опустіли села наші і городи наші, і стали ми втікати перед ворогами нашими. <…> І що лукаві сини Ізмаїлові палили села й стодоли, і багато церков запалили вогнем, — хай ніхто ж не дивується цьому, бо «де ото багато гріхів, побачимо ми всякі кари». Через це весь світ був одданий [на покару], через це гнів [божий] розпростерся, через це мучать народ: тих ведуть полоненими, а других рубають, інших оддають на помсту, і гірку вони приймають смерть, другі тремтять, дивлячись на тих, яких убивають, інших уморюють голодом і спрагою — одна покута, одна кара, що багатоманітні несе нещастя, і різні печалі, і страшні муки. Тих в’яжуть, і ногами пхають, і на морозі держать, і знущаються, та се найгірше і найстрашніше, що в християнськім роді страх, і неспокій, і біда розпросторилася. <…> Половці пустошили багато і вернулись до Торчського. І знемогли люди в городі од голоду, і здались ворогам. Половці ж, узявши і город, запалили його вогнем, а людей розділили і повели їх у вежі до ближніх своїх і родичів своїх. Мучені холодом і виснажені, у голоді, і в спразі, і в біді, поблідлі лицями і почорнілі тілами, ходячи невідомою землею голі й босі, ноги маючи поколоті терням, вони запаленим язиком, зі сльозами відповідали один одному, говорячи: «Я був із сього города», а другий: «Я із сього села». 1) Хто такі половці? Що вам про них відомо? 2) У чому автор джерела вбачає причину нападів половців на Руську землю? Які причини можете назвати ви? 3) Якими були наслідки половецьких набігів на Руські землі? Завдання на встановлення історичної постаті Визначте, про кого йдеться.
10. Новгород-сіверський князь (від 1178 р.) і князь чернігівський (1198 р.). Син чернігівського князя Святослава Ольговича, із роду Ольговичів (онук Олега Святославича). У 1183 р. здійснив вдалий похід проти половців. У 1185 р. організував спільно з братом Всеволодом, путивльським князем Володимиром і князем рильським Святославом Ольговичем новий похід проти половців. Княжі дружини зазнали поразки від орди половецьких ханів Гзи і Кончака, а сам князь потрапив у полон, із якого потім зумів утекти. (Ігор Святославич) Складання історичного портрета Учні отримують завдання скласти історичний портрет одного з київських князів доби феодальної роздробленості за власним вибором, дотримуючись плану. (План написаний на дошці.) План
Аналіз інформації Видатний український історик М. Грушевський так характеризує Володимира Мономаха: «Без сумніву, він володів ясним, практичним розумом, відрізнявся надзвичайною енергією і діяльністю, відмінним тактом; не можна запідозрювати відвертість його набожності, його любові до Руської землі; без сумніву, він не був злою, лукавою людиною, але водночас власний зиск незмінно фігурує в усій його діяльності… Володимир не був визнаний святим, як його син Мстислав. Можливо, духовенство… відчувало, що його діяльністю керують життєві розрахунки». Поміркуйте, чим була викликана така оцінка київського князя. Історичний диктант Дайте короткі письмові відповіді на запитання або закінчіть речення.
10. Який князь зазнав поразки від половців на річці Каялі в 1185 р.? (Ігор Святославич) 11. Піднесення Галицького князівства в 1153—1187 рр. пов’язане з ім’ям князя… . (Ярослава Осмомисла) 12. Як називався найвідоміший давньоруський літопис, автором якого вважають ченця Нестора? («Повість минулих літ») Робота із джерелом Прочитайте уривок із поеми Олександра Олеся «Княжа Україна» про Ярослава Осмомисла та дайте відповіді на запитання. Володимирко поволі Це був князь палкий, відважний, І коли він з Ізяславом, І бояри зупиняли: …Ярослав бояр не слухав Не спочив він після бою: Але й тут хоробре військо Ростиславича Івана І держава буйним морем «Вісім змислів князь наш має», — І співець співав про його: Військом ти підпер Карпати, 1) Як наведений уривок із поеми характеризує постать Ярослава Осмомисла? Чому князь мав таке прізвисько? 2) Що ви дізналися про внутрішню та зовнішню політику князя Ярослава Осмомисла? 3) Дайте власну оцінку діяльності цього князя. Творче завдання Охарактеризуйте загальні риси світогляду русича ХІ—ХІІІ ст. Поміркуйте, на яких моральних засадах ґрунтувалося давньоруське суспільство. Тестове завдання Установіть хронологічну послідовність подій, і ви дізнаєтеся, як називався один з іконографічних образів Богоматері. (Завдання заздалегідь підготовлене на дошці.)
1 завершення написання Нестором «Повісті минулих літ» 2 Любецький з’їзд князів 3 перша літописна згадка назви «Україна» 4 створення тріумвірату 5 поразка новгород-сіверського князя Ігоря Святославича на річці Каялі 6 смерть Володимира Мономаха Відповідь: Оранта (4, 2, 1, 6, 5, 3). Коло ідей «Батьком» історії вважають давньогрецького мислителя Геродота. Чому? Поміркуйте, чи можна вважати «батьком» вітчизняної історії Нестора. Свою відповідь аргументуйте. Складання розгорнутого плану Складіть розгорнутий план висвітлення питання «Культура Київської Русі періоду феодальної роздробленості». Завдання Заповніть пропуски в реченнях.
10. Одним із найвідоміших лікарів на Русі був… (Агапіт). 11. В архітектурі Київської Русі найпоширенішим був… (візантійський) стиль. 12. Одним із найталановитіших майстрів-іконописців часів Русі вважається… (Алімпій). Синтез думок Визначте місце Київської Русі в історії Європи. III. Виставлення оцінок
| |||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 622 | |
Всього коментарів: 0 | |