Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас |
Урок № 67 Спинний мозок Мета уроку: сформувати знання про будову і функції спинного мозку людини; розвивати творчу активність і науковий світогляд учнів; формувати уміння і навички роботи з роздатковим матеріалом, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих. Очікувані результати: учні характеризують особливості будови та функцій спинного мозку; учні пояснюють зв’язок між будовою та функціями спинного мозку, взаємозв’язок спинного мозку з головним. Обладнання: _____________________________________________________________________ Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками. 2.2. «Термінологічне лото». (На дошці прикріплені різнокольорові аркуші, на яких із зворотного боку написані терміни. Учні виходять до дошки, знімають аркуші і дають визначення.)
Терміни: нейрон, нерв, нервове волокно, чутливі нерви, змішані нерви, рухові нерви, сіра речовина, аксон, дендрит, біла речовина тощо. 2.3. Конкурс на кращий сенкан (індивідуальне домашнє завдання). 2.4. «Мозковий штурм». Швидкість проведення збудження по нервах ссавців і людини становить 100–120 м/с, жаби — 26 м/с, риби — 4 м/с. Як пояснити таку різницю?
А скупчення аксонів Б скупчення дендритів В скупчення тіл нейронів Г скупчення тіл нейронів і аксонів
А збудливість Б провідність В скоротливість Г розслаблення
А тіла нейронів Б сполучнотканинна оболонка В кровоносні судини Г нервові волокна
А 12 Б 22 В 32 Г 42
А 11 Б 21 В 31 Г 41
А спинний мозок Б нерви В нервові вузли Г головний мозок
Слово вчителя Хто є основним «помічником» головного мозку? (Спинний мозок.) Ми не замислюємося при кожному кроці, скільки різних м’язів беруть участь у ходьбі і який із них у даний момент треба напружити, а який розслабити. М’язи ніг самі дотримуються послідовності рефлекторних рухів, які ніби введені в їхню програму. Під час ходьби м’язи ніг відпочивають по черзі, а не всі відразу, тому ми рухаємося плавно, а не ривками. Нейрони весь час «прислухаються» до решти частин тіла. Якщо надходять будь-які скарги від серця, вони відразу «сповільнюють» крок, а якщо людина спотикається, у ту ж мить його «підтримують». Ви запитаєте, до чого тут спинний мозок? На це запитання ви самі дасте відповідь у кінці уроку. Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
Спинний мозок лежить у каналі хребта і являє собою тяж завдовжки 41–45 см (у дорослої людини), дещо сплющений спереду назад. Угорі він безпосередньо переходить у головний (довгастий) мозок, а внизу закінчується конічним звуженням, від якого вниз відходить кінцева нитка, утворена оболонками мозку. Ця нитка спускається в крижовий канал і прикріплюється до його стінки. Спинний мозок розділений двома борознами (передньою і задньою) на праву й ліву половини.
Спинний мозок оточений трьома оболонками: твердою, павутинною і м’якою.
1 варіант — Яка будова і значення твердої оболонки мозку? 2 варіант — Яка будова і значення павутинної оболонки мозку? 3 варіант — Яка будова і значення м’якої оболонки мозку? Очікувані відповіді учнів Зовнішня тверда оболонка утворена щільною сполучною тканиною, у деяких місцях зростається з кістками хребта. Павутинна оболонка лежить під твердою — це тонка, щільна пластинка, бідна на нерви і судини. Під павутинною оболонкою лежить м’яка оболонка, яка щільно прилягає до поверхні мозку і заходить у всі заглибини на його поверхні. Вона утворена пухкою сполучною тканиною, містить багато кровоносних судин. Між м’якою і павутинною оболонками утворюється надпавутинний простір, заповнений рідиною, яка відіграє роль лімфи.
На поперечному розрізі спинний мозок має вигляд овалу. Усередині спинного мозку розрізняють сіру речовину, утворену тілами нейронів. Сіра речовина утворює дві вертикальні колони в правій та лівій половинах спинного мозку. Посередині проходить вузький центральний канал із спинномозковою рідиною. У кожній колоні сірої речовини розрізняють два стовпи — передній і задній. На поперечному розрізі спинного мозку ці стовпи мають вигляд рогів і нагадують літеру Н або метелика.
Сіра речовина спинного мозку утворює з кожного боку по два виступи: короткі і широкі виступи, що йдуть до передньої поверхні мозку, називаються передніми рогами, а в напрямку до задньої поверхні витягуються вужчі — задні роги. У сірій речовині передніх рогів містяться тіла рухливих (відцентрових) нейронів, відростки яких утворюють передній корінець. У задніх рогах розташовані клітини проміжних нейронів, через які здійснюється зв’язок між доцентровими нейронами. Задній корінець утворений волокнами чутливих (доцентрових) клітин, тіла яких розташовуються в спинномозкових вузлах. Через задні корінці збудження передається із периферії в спинний мозок. Це — чутливі корінці. Через передні корінці збудження передається від спинного мозку до м’язів та інших органів. Це — рухові корінці. Зовнішня частина спинного мозку — біла речовина, утворена трактами аксонів, укритих мієліном, які здійснюють двосторонні зв’язки між головним і спинним мозком. У білій речовині лежать волокна чутливих і рухових нейронів, по яких проходить збудження від рецепторів у центральну нервову систему і від неї до різних органів. Запитання до учнів • Що на малюнку позначено знаком питання? (Обговорення відповідей.)
Від спинного мозку відходять спинномозкові нерви. • Пригадайте, яка кількість нервів відходить від спинного мозку. Ділянка спинного мозку з однією парою спинномозкових нервів називається сегментом. Таких сегментів у спинному мозку 31. Від них відходить 31 пара змішаних спинномозкових нервів, об’єднаних у відділи: 8 шийних, 12 грудних, 5 поперекових, 5 крижових і 1 куприковий. • Пригадайте, які нерви називаються змішаними. Кожний нерв починається двома корінцями — переднім і заднім, які утворюють при виході із хребетного каналу один спинномозковий нерв, що йде на периферію.
Спинний мозок виконує дві основні функції: рефлекторну і провідникову.
Завдання • У чому полягає: 1-й учень — рефлекторна функція головного мозку. 2-й учень — провідникова функція головного мозку. Після опрацювання учні обмінюються отриманою інформацією.
• Чому при ушкодженні спинного мозку стає нерухомою нижня частина тіла?
5.1. Робота в парах (завдання роздається на кожну парту). Вставте в текст пропущені слова. Спинний мозок має вигляд трубки діаметром ... (8–14 мм) та завдовжки ... (41–45 см). Він розташований у ... (каналі хребта). Спинний мозок захищений ... (трьома) оболонками: ... (твердою, павутинною та м’якою). У центрі спинного мозку розташований ... (центральний канал), заповнений рідиною — ... (спинномозковою рідиною (ліквором)). У спинному мозку розрізняють ... (білу і сіру) речовини. Сіра речовина розташована ... (навколо спинномозкового каналу). Біла речовина розміщена ... (навколо сірої). Спинний мозок складається з ... (31) сегмента. Від кожного сегмента відходить ... (одна пара нервів). Кожний нерв починається двома корінцями: ... (переднім та заднім). У задніх корінцях розташовані ... (чутливі нейрони), а в передніх — ... (рухові нейрони). Спинний мозок виконує ... (провідну та рефлекторну функції). 5.2. «Коло ідей». • Подумайте, чим можна пояснити, що спинний мозок людини порівняно зі спинним мозком інших ссавців має значне шийне потовщення. 5.3. Пояснення дослідів І. Сєченова. Дослід 1. Спінальній жабі занурювали лапку у 0,5%-ний розчин хлоридної кислоти, вона швидко її піднімала. Дослід 2. Неспінальній жабі занурювали лапку у 0,5%-ний розчин хлоридної кислоти, вона піднімала її набагато швидше, ніж у першому випадку. Примітка: спінальна жаба — це жаба, у якої видалений головний мозок.
Індивідуальні та творчі завдання. Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у якому допущено декілька помилок). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 576 | |
Всього коментарів: 0 | |