Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас

Урок № 45 Характеристика класів і окремих родин. Клас Дводольні. Родини Бобові та Пасльонові

Урок № 45
Характеристика класів і окремих родин.
Клас Дводольні. Родини Бобові та Пасльонові

Мета уроку:поглибити знання учнів про дводольні рослини, ознайомити учнів з характерними ознаками рослин родини Бобові та родини Пасльонові, їх різноманітністю; з’ясувати значення цих рослин у природі та в житті людини; формувати вміння працювати в групах, уміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати:учні мають називати ознаки рослин родини Бобові та родини Пасльонові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цих родин для їх визначення; учні мають знати рідкісні рослини цих родин, які потребують охорони; лікарські та отруйні рослини.

Обладнання:______________________________________________________________________

Тип уроку:комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1. Назвати найхарактерніші ознаки:

— родини Капустяні;

— родини Розові.

2.2. Тестові завдання з одним або кількома правильними варіантами відповіді.

1) До родин Капустяні та Розові належать такі рослини:

а) ромашка, волошка, топінамбур;

б) капуста, грицики, редька;

в) тюльпан, лілія, зірочки;

г) картопля, перець, помідори;

д) черемха, шипшина, горобина.

2) До родин Капустяні та Розові належать такі рослини:

а) суниця, гравілат, слива;

б) жоржина, ліщина, гарбуз;

в) овес, жито, пшениця;

г) талабан, гикавка, рижій;

д) квасоля, арахіс, акація.

2.3. «Юний фармаколог».

Запитання до учнів:

— Плоди якої рослини родини Розові містять багато вітамінів, і їх вважають «чемпіонами» у світі рослин за вмістом вітаміну С? (Шипшини.)

  1. Цифровий біологічний диктант.

Із запропонованого переліку виписати цифри, що відповідають ознакам:

І варіант — родини Розові;

ІІ варіант — родини Капустяні.

  1. Плід стручок або стручечок.
  2. Чашечка утворена чотирма вільними чашолистиками.
  3. Представники: ожина, перстач, терен, черешня.
  4. Листки прості, розміщуються почергово.
  5. Віночок складається з п’яти вільних пелюсток.
  6. Тичинок 6 (із них дві короткі).
  7. Плід — кістянка, багатокістянка, яблуко.
  8. Листки прості або складні, розташовані почергово.
  9. Тичинок багато.
  10. Представники: рижій, свиріпа, гірчиця, хрін.

Відповіді: І варіант3, 5, 7, 8, 9; ІІ варіант — 1, 2, 4, 6, 10.

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Послухайте давню легенду.

Їхали якось мандрівники дорогою, стомилися і вирішили зупи- нитися на ніч. Сіли вони в лісі. Нарвали сухого бур’яну і розклали вогонь. Пішов один мандрівник ще вирвати сухого бур’яну. Аж раптом бачить зелень, а на ній цвітуть маленькі квіточки. Мандрівник узяв і вирвав рослину з коренем. Дивиться, що під нею якісь великі грудки, і кинув їх у вогонь.

Настав ранок, мандрівники дістали з попелу спечені грудки і почали їх їсти, а вони виявилися дуже смачними. Подорожнім сподобалося, вони пішли й ще вирвали коріння рослини.

Поїхали мандрівники в місто, роздали людям ці грудочки, щоб ті посадили їх, розказали, які вони смачні, коли їх спекти.

Отак люди й почали вирощувати цю рослину.

Чи здогадалися ви, що це за рослина? (Картопля.)

Сьогодні на уроці ми розглянемо родину, до якої належить картопля.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

  1. Характерні ознаки родини Бобові

У кожного учня на парті є лоточок з пророслим насінням квасолі та гороху.

Завдання для учнів:

— Уважно розгляньте насіння квасолі й гороху, дайте відповіді на такі запитання:

• До якого класу — однодольних чи дводольних — належать ці рослини, виходячи з будови насіння?

• Якими повинні бути в гороху коренева система і жилкування листків?

— За гербарієм розгляньте стебло, корінь і листки гороху (квасолі).

• Чи правильно ви визначили тип кореневої системи, жилкування листка?

Учитель звертає увагу учнів на наявність бульбочкових бактерій.

Завдання для учнів:

— Використовуючи текст підручника, визначте, яке значення мають бульбочкові бактерії.

(Обговорення відповіді.)

— Розгляньте будову квітки родини Бобові.

Учитель звертає увагу на те, що квітки неправильні: пелюстки віночка різного розміру і форми, на наявність «човника», який утворений з двох зрослих пелюсток, двох «весел» та «вітрила» — розширеної пелюстки.

— Розгляньте плід бобових. Як він називається? (Біб.)

Самостійна робота із заповнення таблиці

Характерні ознаки родини Бобові

Кількість видів

Листок

Квітка

Суцвіття

Плід

Представники

Понад 18 тис.

Листки складні з прилистками, розташовані почергово

Ч(5)П1 + 2 + (2)Т(9) + 1М1

Головка, китиця, простий зонтик

Біб

Горох, квасоля, соя, сочевиця, конюшина, еспарцет, буркун, люцерна, люпин, арахіс, солодка, астрагал, робінія, софора

 

  1. Значення представників родини Бобові у природі та в житті людини

«Мікрофон»

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, чи використовують люди рослини родини Бобові? Як саме?

(Учитель записує на дошці всі варіанти відповідей учнів.)

Варіанти відповідей: споживання в їжу, є медоносними, кормовими культурами, декоративними рослинами тощо.

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання

— Використовуючи текст підручника, визначте, чи правильно ви назвали галузі використання рослин родини Бобові.

«Знайди місце»

Учням пропонуються картки з назвами рослин, які їм необхідно розмістити у відповідний стовпчик схеми, що зображена на дошці (для деяких рослин необхідно виготовити 2–3 зразки карток, оскільки вони використовуються в декількох

Повідомлення учня

Легенда про походження гороху

Вигнав Бог Адама з раю. Мусив вигнанець взятися до роботи: обробляти землю, щоб прогодувати себе з Євою. І от почав він орати землю, довелося ходити за плугом. Важко було Адаму звикати до тяжкої праці. Він ходив за плугом і дуже плакав. І де впали на землю його сльози, там виріс горох.

  1. Характерні ознаки родини Пасльонові

Робота в групах

Завдання для груп:

Самостійно опрацювати текст підручника та дати відповіді на запитання:

І група — Які рослини належать до родини Пасльонові?

ІІ група — Які особливості будови листків та листкорозміщення характерні для пасльонових рослин?

ІІІ група — Яка будова притаманна квіткам пасльонових? Який тип суцвіття вони мають?

IV група — Які плоди мають пасльонові рослини?

Один представник кожної групи відповідає на своє запитання, потім учні заповнюють таблицю:

Характерні ознаки родини Пасльонові

Кількість видів

Листок

Квітка

Суцвіття

Плід

Представники

Понад
2,5 тис.

Листки прості, розтало-
вані почергово

Ч(5)П(5)Т(5)М1

Різнома-
нітні

Коробочка, ягода

Картопля, помідор, перець, баклажан, тютюн, махорка, фізаліс, петунія, беладона, паслін, блекота, дурман

 

  1. Значення представників родини Пасльонові у природі та в житті людини

Розповідь учителя

До цієї родини належить основний продукт харчування українців — картопля. Про картоплю люди навіть легенди склали, одну ви сьогодні почули на початку уроку. Але їх існує велика кількість.

Повідомлення учня

Російський цар Петро І, що славився прогресивністю поглядів, побувавши в Європі, скуштував смачні бульби картоплі і завіз досі не знайомі бульби до Російської імперії. Цар наказав своїм підлеглим вирощувати і споживати екзотичний овоч. Та царські підлабузники не знали, яку саме частину рослини слід їсти. І ось один такий примхливий пан, коли його картопля відцвіла та на кущиках з’явилися зелені кульки-ягоди, наказав своїм кріпакам саме їх зібрати та подати до столу.

Розлютився пан, спробувавши таку «страву», затупотів ногами і наказав негайно викинути геть усі рослини, разом з корінням. Слуги виконали наказ пана та вивезли всю картоплю у ярок.

А тими місцями йшов бідний селянин та угледів незвичайні бульби. Набрав чоловік їх у торбину, приніс додому та й показав своїй дружині. Жінка, не довго думаючи, почистила дивовижні бульби та й стала смажити на сковорідці. Від тієї страви поширилися смачні та приємні пахощі.

А тут якраз пан проїжджав повз хатину того бідняка. Почув він запах смаженої картопельки, зупинився та й питає, що ж то за страва така у хлопа, що так чудово пахне.

— Та то, вельмишановний пане, ті земляні яблука, які ваші служники геть викинули,— відповів селянин.

Відтоді картопля стала шанованою культурою на столах і в бідних, і в багатих.

Запитання для обговорення:

— Яке значення мають представники родини Пасльонові у природі?

— Яке значення мають представники родини Пасльонові в житті людини?

За результатами обговорення учні складають у зошиті опорний конспект.

Учитель звертає увагу учнів на те, що серед рослин родини Пасльонові існує велика кількість отруйних, і демонструє гербарні зразки цих рослин. Бажано, щоб учні записали їхні назви в зошит.

 

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Цифровий біологічний диктант.

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Яку будову має квітка бобових? Як її називають? Що вона нагадує?

2. Який плід характерний для бобових?

3. Яку будову має квітка пасльонових?

4. Які плоди характерні для пасльонових?

5. Яку роль відіграють бобові в природі?

n 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти сенкани на теми «Картопля», «Горох».

2. Підготувати легенди та міфи про окремих представників родини Айстрові.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 7 клас | Додав: uthitel (07.02.2018)
Переглядів: 494 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: