Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас

Урок № 44 Характеристика класів і окремих родин. Клас Дводольні. Родини Капустяні та Розові

Урок № 44
Характеристика класів і окремих родин. Клас Дводольні.
Родини Капустяні та Розові

Мета уроку:поглибити знання учнів про дводольні рослини; сформувати поняття про родини Капустяні та Розові, ознайомити їх із загальною характеристикою рослин цих видів, основними представниками та основним середовищем існування; розвивати вміння логічно застосовувати наукову термінологію, наукове мовлення; формувати вміння працювати в групах та застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати:учні мають називати ознаки рослин родини Капустяні та родини Розові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цих родин для їх визначення; учні мають знати рідкісні рослини цих родин, які потребують охорони; лікарські та декоративні рослини.

Обладнання:_______________________________________________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1. Цифровий біологічний диктант.

Визначити ознаки, притаманні представникам класу:

— Однодольні (І варіант);

— Дводольні (ІІ варіант).

1) Дві сім’ядолі в зародку.

2) Одна сім’ядоля в зародку.

3) Коренева система найчастіше стрижнева.

4) Коренева система мичкувата.

5) Стебло трав’янисте, камбію немає.

6) Стебло дерев’янисте або трав’янисте.

7) Жилкування листків сітчасте.

8) Жилкування листків паралельне або дугове.

9) Кількість частин квітки переважно кратна п’яти або чотирьом.

  1. Кількість частин квітки кратна трьом.

Відповіді: І варіант — 2, 4, 5, 8, 10; ІІ варіант — 1, 3, 6, 7, 9.

2.2. «Творча лабораторія».

Запитання до учнів:

— Чому покритонасінні є найчисленнішою і найвисокоорганізованішою групою сучасного рослинного світу?

— Які ознаки слід враховувати, визначаючи клас рослин? Чи бувають винятки?

  1. Складання діаграми Вена.

Порівняйте голонасінні й покритонасінні. Установіть спільні й відмінні ознаки в їх будові та процесах життєдіяльності та оформте у вигляді діаграми Вена.

 

лівому колі учні записують ознаки, притаманні голонасінним рослинам, а в правому — покритонасінним. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки голонасінних і покритонасінних рослин.

 

 

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У величезній кількості ці рослини вирощувалися в Давній Греції і Персії. Турецький султан Магомет ІІ, який захопив Константинополь у 1453 р., перш ніж перетворити в мечеть храм Св. Софії, наказав омити його зверху донизу водою, настояною на пелюстках цієї рослини, для перевезення якої знадобилося п’ятсот верблюдів.

Найдавніші оповіді Індії говорять про те, що богиня краси Лакшмі народилася з бутона цієї рослини.

Ці рослини були відомі і в Єгипті. Єгипетська цариця Клеопатра на одному з бенкетів веліла покрити всю підлогу пелюстками цієї рослини шаром у півметра, які притримувалися тонкою шовковою сіткою. Зі стелі під час бенкету сипалися дощем пелюстки.

Можна розповідати ще багато легенд про цю рослину. Я гадаю, що ви впізнали її. Це… (троянда), яка належить до родини Розові.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Характерні ознаки родини Капустяні

На початку вивчення теми вчитель знайомить учнів з планом, за яким будуть вивчатися родини:

  1. Кількість видів.
  2. Поширення.
  3. Листок (простий, складний), листкорозміщення.
  4. Будова квітки (формула квітки).
  5. Суцвіття.
  6. Плід.
  7. Представники (різноманітність).

Учитель розповідає про характерні ознаки родини Капустяні, а потім учні самостійно заповнюють таблицю.

Характерні ознаки родини Капустяні

Кількість видів

Листок

Квітка

Суцвіття

Плід

Представники

Понад
3 тис.

Листки прості, чергові або зібрані в прикореневу розетку

Ч4П4Т2 + 4М1

Квітки правильні

Китиця

Стручок або стручечок

Капуста, редька, редиска, грицики, гикавка, талабан, хрін, ріпак, суріпиця, бруква, рижій

 

Учитель повинен ознайомити учнів із формулою квітки, її позначеннями:

Ч — чашолистки (їх кількість)

П — пелюстки (їх кількість)

Т — тичинки

М — маточка

(5) — зрослися

5 — вільні

3 + 2 — 5 пелюсток, але різні за формою (або 5 тичинок, але різні за довжиною)

∞ — багато

Повідомлення учня

Слово «капуста» походить з давньокельтської мови від caput — «голова». В одній з легенд Давньої Греції розповідається про появу капусти. Якось бог виноробства Діоніс вирішив покарати фракійського царя за те, що він зламав виноградну лозу. Царя прив’язали до дерева та призначили кілька десятків ударів палицею. Цар не витримав приниження та заплакав. Сльози падали на землю і зникали, а через мить на очах у здивованих фракійців на тому місці з’явилися рослини круглої, як голова, форми, яких ніхто ще не бачив і не знав.

Поважали капусту всі стародавні народи. Єгиптяни, наприклад, подавали її в незвичному для нас вигляді — у кінці обіду, як десерт. Про капусту згадує Арістотель у своїх комедіях, які були написані у 425 р. до н. е. Піфагор стверджував, що довгими роками життя зобов’язаний саме вживанню великої кількості капусти. А Александр Македонський наполягав, щоб його військові командири, які мали надмірну вагу, кожен день на обід їли салат зі свіжого капустяного листя. Слов’янські південні племена дізналися про капусту від греко-римських колоністів, які на той час жили в Криму, і почали активно її використовувати як у харчовому раціоні, так і в лікуванні.

  1. Значення представників родини Капустяні у природі та в житті людини

«Мікрофон»

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, чи використовують люди рослини родини Капустяні у своєму житті? Як саме?

(Учитель записує на дошці всі варіанти відповідей учнів.)

Варіанти відповідей учнів: споживання в їжу, лікарські рослини, декоративні рослини, бур’янові тощо.

 

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацьовування:

— Використовуючи текст підручника, визначте, чи правильно ви назвали галузі використання рослин родини Капустяні.

«Знайди місце»

Учням пропонуються картки з назвами рослин, які їм необхідно розмістити у відповідний стовпчик схеми, що зображена на дошці (для деяких рослин необхідно виготовити 2–3 зразки карток, оскільки вони використовуються в декількох галузях).

 

  1. Характерні ознаки родини Розові

Розповідь учителя

Родина Розові налічує понад 3 тис. видів трав’янистих рослин, кущів та дерев. Сама назва родини говорить про те, що до неї належить троянда. Але мало хто з вас знає, що шипшина — дикий предок, родоначальниця всіх культурних сортів троянд, оспіваних поетами різних часів і народів. Вона цінується багатьма садівниками за привабливі квітки і плоди. Яскраві плоди шипшини — не тільки вишукана осіння і зимова прикраса наших садів, але й винятково корисна харчова добавка, натуральний лікарський засіб.

Колись, за легендою, усі квіти шипшини були білі. Та ось якось уранці, коли природа прокидається від сну, Афродіта, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина. Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилася над кущем, щоб понюхати диво-квітки і, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток зросилися кров’ю богині, і з того часу вони зберігають цей божественний колір.

Самостійна робота з підручником та заповнення таблиці

Запитання до учнів:

— Які ж характерні ознаки рослин родини Розові?

 

 

Характерні ознаки родини Розові

Кількість видів

Листок

Квітка

Суцвіття

Плід

Представники

Понад
3 тис.

Листки прості (вишня) або складні (троянда), розташовані почергово

Ч(5)П5ТМ1 (у вишні)

Ч5 + 5П5ТМ (у полуниці)

Зонтик, щиток, китиця

Кістянка, збірна кістянка, листянка, яблуко

Яблуня, груша, вишня, суниця, таволга, глід, шипшина, горобина, перстач, парило, малина

 

Взаємоперевірка таблиці, відповіді на запитання, які виникли в учнів під час самостійної роботи з підручником.

 

  1. Значення представників родини Розові у природі та в житті людини

Бесіда

Запитання для обговорення:

— Яке значення мають представники родини Розові у природі?

— Яке значення мають представники родини Розові в житті людини?

За результатами обговорення учні складають у зошиті опорний конспект

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Біологічний практикум» (робота в групах).

Групам пропонується гербарний матеріал різноманітних покритонасінних рослин. Із запропонованих рослин вибрати окремо представників родини Розові й представників родини Капустяні та пояснити свій вибір.

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

— На цьому уроці найцікавішим було…

— Від наступного уроку я чекаю…

n 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати легенди та міфи про окремих представників родин Бобові та Пасльонові.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 7 клас | Додав: uthitel (07.02.2018)
Переглядів: 491 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: