Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас |
Урок № 43 Мета уроку: ознайомити учнів із загальною характеристикою покритонасінних рослин, сформувати знання про основні ознаки покритонасінних; розглянути загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні; удосконалювати вміння учнів порівнювати та робити узагальнюючі висновки; розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. Очікувані результати: учні мають називати основні ознаки покритонасінних рослин, загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні; учні мають порівнювати будову рослин різних класів і визначати їх на живих об’єктах або на гербарних матеріалах. Обладнання: _______________________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння нових знань. n 1. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. n 2. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда — Назвіть рослини, які належать до голонасінних. — Назвіть ознаки, притаманні голонасінним рослинам. — Який ви ще знаєте відділ насінних рослин, крім голонасінних? n 3. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя Від полюсів до екватора немає такої ділянки, де можливе рос- линне життя, але не знайдено покритонасінних. Вони часто трапляються в долинах річок і чистих озерах, у меншій кількості — у солоних озерах і морях. Проте такі водяні покритонасінні не є примітивними формами, вони виникли шляхом пристосування наземного предка до водного середовища. До широкої географічної різноманітності додається різноманітність форм і спосо- бів зростання. Звичайна ряска, що покриває поверхню ставка, є крихітним зеленим пагоном з простим корінцем, вертикально зануреним у воду, і з дуже нечіткими листками та частинами стебла. Могутнє лісове дерево сторіччями розвивало свою складну систему стовбурів і гілок, покритих численними гілочками й листочками, а під землею відповідну площу займає могутня, добре розвинена коренева система. Між цими двома крайнощами — нескінченні градації: водяні й земні трави, кущі і дерева — набагато більша різноманітність, ніж серед решти груп насінних рослин, відомих під загальною назвою покритонасінні. Постановка проблемного питання — Що сприяє пануванню на Землі покритонасінних рослин? На це питання ви дасте відповідь у кінці уроку. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку. n 4. Засвоєння нового матеріалу
Бесіда Запитання до учнів: — Яку іншу назву має відділ Покритонасінні? (Квіткові.) «Мікрофон» Запитання до учнів: — Назвіть ознаки, які можуть бути притаманні покритонасінним, або квітковим, рослинам. (Учитель на дошці записує всі ознаки, які називають учні.)
Самостійна робота учнів з підручником Запитання для опрацьовування: — За допомогою тексту підручника визначте, які ознаки вказані правильно, а які — ні, та складіть опорний конспект. Для покритонасінних характерні такі особливості в будові та розвитку:
Бесіда Ще на ранніх етапах розвитку покритонасінних відокремилися дві дуже відмінні одна від одної гілки. Одна з них дала рослини, які об’єднали в клас Дводольні, інша — рослини класу Однодольні. Запитання до учнів: — Що є основною ознакою, на якій ґрунтується такий поділ? (Кількість видозмінених зародкових листків — сім’ядоль.) Отже, за будовою насінини ми можемо визначити, до якого класу покритонасінних належить та чи інша квіткова рослина. Але, крім кількості сім’ядоль, представникам класів Дводольні та Однодольні притаманні й інші відмінності. Завдання для учнів: — Розглядаючи гербарні зразки дводольних і однодольних рослин, визначте їхні ознаки відмінності за таким планом:
Обговорення результатів самостійної роботи учнів з гербарним матеріалом, заповнення таблиці. Характерні ознаки дводольних та однодольних рослин
Учитель демонструє гербарний зразок подорожника і воронячого ока. Запитання до учнів: — Як ви гадаєте, до яких класів покритонасінних рослин вони належать? Очікувані відповіді учнів: Подорожник належить до класу Однодольні, тому що в нього дугове жилкування листка та мичкувата коренева система; вороняче око — до складу Дводольні, тому що має сітчасте жилкування листка. Розповідь учителя Але зародок подорожника має дві сім’ядолі, а воронячого ока — одну. Тому подорожник належить до дводольних, а вороняче око — до однодольних рослин. Запам’ятайте: найголовнішою ознакою, за допомогою якої можна точно встановити приналежність тієї чи іншої квіткової рослини до певного класу, є кількість сім’ядоль у зародку.
n 5. Узагальнення і закріплення знань 5.1. Обговорення проблемного питання, яке було поставлене на початку уроку. — Що сприяє пануванню покритонасінних на нашій планеті? Очікувані варіанти відповідей учнів Пануванню покритонасінних сприяє: — потужний розвиток кореневої системи; — велика площа листків, їх різноманітність за формою дозволяють ефективно здійснювати фотосинтез; — велика кількість поживних речовин, що утворюються, дозволяє рослині швидко рости; — виникнення квітки до запилення; — широкі адаптації квітки до запилення; — розмноження насінням; — утворення плоду сприяє розселенню рослин тваринами; — подвійне запліднення; — різні типи судин для транспорту води і поживних речовин; — утворення зав’язі, всередині якої розташований насінний зачаток — майбутня насінина; — насіння захищене (покрите) стінками плоду; — незалежність запліднення від водного середовища. n 6. Підбиття підсумків уроку Фронтальна бесіда 1. На які класи поділяють відділ Покритонасінні? 2. За якими ознаками здійснюють цей поділ? 3. Який тип жилкування листків найчастіше трапляється у дводольних? 4. Які типи жилкування листків властиві представникам класу Однодольні? 5. Який тип кореневої системи переважає у дводольних? Поясніть чому. 6. Чи бувають в однодольних складні листки? Відповідь обґрунтуйте. n 7. Домашнє завдання 7.1. Завдання для всього класу. Підручник _____________________________________________ Зошит _________________________________________________ 7.2. Індивідуальні та творчі завдання. Підготувати легенди та міфи про представників родин Розові та Капустяні.
| ||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 490 | |
Всього коментарів: 0 | |