Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас |
Урок № 38 Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про будову, спосіб життя, різноманітність вищих спорових рослин; розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати науковий світогляд учнів, навчити застосовувати знання і навички в різних життєвих ситуаціях. Очікувані результати: учні мають знати основні місця, де ростуть вищі спорові рослини; наводити приклади вищих спорових рослин, що зростають у найближчому оточенні; значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини; учні мають характеризувати ознаки будови та розвитку представників мохоподібних, плавуноподібних, хвощеподібних та папоротеподібних; розпізнавати спорові рослини у природі та на гербарних зразках. Обладнання: ___________________________________________________________________ Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. n 1. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. n 2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку. Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми «Вищі спорові рослини». Завдання уроку: — узагальнити знання з теми; — систематизувати знання з теми; — проконтролювати знання з теми; — коригувати знання з теми. n 3. Мотивація навчальної діяльності Епіграф уроку: «Найважчий крок у житті — оцінити себе». З народної мудрості Слово вчителя Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Вищі спорові рослини», а також будете самостійно виставляти собі бали за кожне завдання. Усього пропонується сім завдань (останнє завдання — за бажанням учня). Бали за виконані завдання ви будете виставляти в результаті взаємоперевірки, паралельної перевірки всім класом, оцінювання однокласниками чи вчителем залежно від змісту завдання. На замітку вчителю Самооцінка учнями своєї роботи є важливим різновидом оцінювання. Регулярно застосовуючи цей метод, учитель може дізнатися багато нового та цікавого про дітей, про себе, свої уроки, свій предмет, про методи, які використовуються на уроці, про настрій своїх учнів та їхнє ставлення до того, що відбувається на уроках. Однією з позитивних сторін застосування цього методу є те, що всі учні можуть отримати оцінку, а також те, що діти починають розуміти труднощі оцінювання і вчаться дивитися іншими очима на свою роботу. Особливості методу: — дає можливість залучати всіх учнів до роботи на уроці; — вчить учнів контролювати та оцінювати свої дії, дії інших учнів; — дає можливість учню краще розуміти оцінку, яку виставляє йому вчитель; — надає вчителю та учням інформацію про необхідність корекції знань. n 5. Узагальнення і закріплення знань
За кожну правильну відповідь — 0,1 бала.
А мохоподібні Б водорості
А хвощів Б мохів
А один сезон Б 15–18 років
А коробочки Б спороносні колоски
А статеве Б нестатеве
А папоротеподібних Б хвощеподібних
А плавуноподібні Б хвощеподібні
А стеблі Б листках
А вайями Б індузіями
А вода Б температура
Спора — це… Спорофіт — це… Гаметофіт — це… Ризоїди — це… Вайя — це… Спорангій — це… Заросток — це… Стробіл — це… Дводомна рослина — це… Однодомна рослина — це… Сорус — це… Елатери — це…
Утворення торфу навіть за сприятливих умов відбувається надто повільно. За 10 років утворюється шар завтовшки 1 см. У деяких торф’яниках України товщина шару торфу може сягати 20 м. Визначте час, за який було утворено такий шар. (Шар торфу завтовшки 20 м був утворений за 20 тис. років.)
(Необхідно вибрати декілька правильних відповідей із запропонованих.)
А Рослина однодомна Б Рослина дводомна В Має листкостеблову будову Г Досить дрібна рослина Д Має дихотомічно розгалужену темно-зелену слань Е Рослина заввишки 20–30 см яскраво-зелена, після засушування не змінює свого забарвлення Є У сухому стані має білуватий колір Ж Стебло дуже розгалужене З Стебло пряме, нерозгалужене, густо вкрите листками И У дорослих рослин ризоїди відсутні І До ґрунту прикріплюються ризоїдами Ї Коробочка спорофіта зверху має ковпачок К На поверхні слані є вирости — підставки і виводкові кошики Л У коробочці є спеціальні пружинки (елатери), що сприяють розсіюванню спор М У листках і стеблі є два типи клітин: водоносні (мертві) і хлорофілоносні (живі) Відповіді: А, В, Є, Ж, И, М.
А У життєвому циклі переважає спорофіт Б У життєвому циклі переважає гаметофіт В Тіло почленоване на вузли і міжвузля Г Стебло містить кремнезем Д Підземна частина — кореневище Е Листки мають вигляд зубчиків, які зростаються біля основи, утворюючи піхву, що покриває вузол Є Листки великі, розсічені Ж Спорангії розташовані на нижньому боці вегетативних листків З Спорангії зібрані у стробіли, які розміщуються на верхівках пагонів И Рослини різноспорові І Рослини рівноспорові Ї Серед них є рівноспорові і різноспорові К Гаметофіт одностатевий Л Гаметофіт роздільностатевий М Характерний вставний ріст Відповіді: А, В, Г, Д, Е, З, І, К, М.
Підпишіть зображені рослини:
Відповіді: А — хвощ польовий; Б — щитник чоловічий; В — плавун булавоподібний; Г — зозулин льон звичайний.
Чи знаєте ви, що інколи серед конюшини трапляються рослини з чотирма листочками? Забобонні люди зривають їх і ховають на щастя. Дуже подібні до них листки водяної папороті, назву якої зашифровано в цьому кросворді. Запитання до кросворда:
Відповідь: марсилія, а повна назва — марсилія чотирилиста. Марсилією її назвав К. Лінней на честь італійського ботаніка Л. Марсіллі з Болоньї, який жив наприкінці ХVІІ ст. і досліджував рослинний світ басейну Дунаю. В Україні марсилія — одна з рідкісних рослин. Марсилія чотирилиста — рослина граціозна. Її тонке повзуче кореневище вузлувате, листкові пластинки розташовані на тендітних ніжках-черешках. У стоячих мілких водах пластинки її листочків плавають на поверхні. При основі листків розміщуються по 2–3 спорангії, спори яких з’являються в липні–серпні. Вид занесений до Червоної книги України.
(Завдання підвищеної складності.)
n 6. Підбиття підсумків уроку Учні самостійно підводять підсумки уроку, підраховують та виставляють у картці кількість одержаних балів. n 7. Домашнє завдання 7.1. Завдання для всього класу.
7.2. Індивідуальні та творчі завдання. Підготувати повідомлення про реліктову рослину гінкго дволопатеве. | |
Переглядів: 944 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 0 | |