Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) |
Урок № 59 Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини Мета: розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння й навички роботи з роздавальним матеріалом; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають рідкісні рослини своєї місцевості; наводять приклади використання людиною рослин різних груп; оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля, значення рослин для людини. Обладнання та матеріали:................................................................................................................... Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Учні запитують один в одного визначення термінів, що були вивчені на минулому уроці (рослинне угруповання, рослинність, флора, ярусність, ліс, луки, степ, болото).
— Чому в ялиновому лісі трав’янистий покрив бідний, а в широколистому — багатий?
Слово вчителя Відгадайте загадки:
Били, молотили, Та іще мотали, І в росі мочили, Прали та білили І в теплі сушили, Та іще качали, І на клоччя рвали, А нарешті зшили Опісля — чесали, І на стіл поклали. (Льон.)
Пишні коси розпліта, Золоті хова зернинки. (Кукурудза.)
Всередині вітамінка. (Шипшина.) — Що об’єднує всі ці рослини? (Людина використовує ці рослини для своїх потреб.) Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Запитання до учнів: — Як ви вважаєте, яке значення мають рослини для існування життя на нашій планеті? Учитель вислуховує і корегує відповіді учнів.
Обговорення проблемного питання: — Чи можна уявити, щоб людина змогла прожити хоча б один день без рослин? Технологія «Мікрофон» — Яке значення рослин у житті людини? Учитель записує всі відповіді на дошці, а потім учні поступово обговорюють їх. Завдання для учнів: — Наведіть приклади рослин, що використовуються людиною в їжу та йдуть на корм худобі. Очікувана відповідь учнів:
Завдання для учнів: — Наведіть приклади технічних рослин, що використовуються в промисловості. Очікувана відповідь учнів: • Волокнисті рослини — група рослин, що дає сировину, придатну для виготовлення текстильних виробів, шпагату, канатів тощо; • дубильні рослини — група рослин, що містять у підземних та надземних органах дубильні речовини (найбільш відомі з них дуб, верба, ялина, сумах, бадан); • каучукові рослини — група рослин, у тканинах яких утворюється каучук. Каучуконосних рослин небагато, серед них є дерева, кущі, трави. Найбільш поширеними є гевея, гваюла, ваточник. Завдання для учнів: — Наведіть приклади рослин, які використовуються людиною як джерело деревини. Очікувана відповідь учнів: Рослини, що використовуються людиною як джерело деревини, це — дуб, бук, граб, ялина, сосна, береза. Деревина використовується не тільки як будівельний матеріал, але і в целюлозно-паперовій, лісохімічній промисловості, як паливо. Розповідь учителя Озеленення — невід’ємна частина облаштування міст, населених пунктів, різноманітних будівель. Озеленення наближує природу до житла людини, до місця її роботи, покращує мікроклімат. Адже, крім естетичної та душевної насолоди, яку дають рослини людині, вони збагачують повітря киснем, знезаражують його від шкідливих промислових та побутових викидів тощо. Людина повинна жити, працювати і відпочивати в здоровій, затишній та красивій обстановці. І в цьому нам допомагають гарні декоративні рослини. Запитання до учнів: — Наведіть приклади декоративних рослин. Очікувана відповідь учнів: Декоративні рослини: троянди, жоржини, хризантеми, чорнобривці, петунія, матіола, левкой та ін. Це одно- і дворічники, багаторічники, чагарники, ліани. Проектування зображення на екран
Розповідь учителя Лікарські рослини — одне із джерел одержання лікувальних і профілактичних засобів сучасної медицини. Зокрема, при лікуванні захворювань серцево-судинної системи, печінки, шлунково-кишкового тракту і системи кровообігу без них не обійтися. Початок застосування лікарських рослин в Україні сягає сивої давнини. Згадку про це знаходять у літописах Київської Русі. Звичними ліками за тих часів були полин, кропива, хрін, подорожник, чемериця, м’ята та багато інших рослин. Основною властивістю лікарських рослин є те, що вони утворюють органічні сполуки, які цілюще діють на організм людини і тварини. 20 % загальної кількості рослин на Землі мають лікувальні властивості, наприклад, береза бородавчаста, звіробій звичайний, глід колючий, ехінацея пурпурова. Проектування зображення на екран
Технологія «Мікрофон» — Які лікарські рослини вам відомі? (Обговорення відповідей учнів.) У сучасних умовах більшість лікарських рослин вирощують у спеціальних господарствах, на присадибних ділянках. Це доречно, тому що більшість цих рослин — зникаючі. Завдання для учнів: — Запропонуйте правила збору лікарських рослин. (Обговорення відповідей учнів.) Розповідь учителя На жаль, у повному обсязі люди не розуміють значення зелених рослин: рвуть дикорослі трави, ламають дерева й кущі, рубають дерева в лісах, забуваючи про те, що погубити рослину недовго, а виростити її — справа багатьох років. Повідомлення учня про рідкісні рослини своєї місцевості.
(Відповідь. Знайдемо об’єм кисню в кімнаті: 21 × 45 : 100 = 9,45 м3 (9450 л). За 10 год рослини поглинуть: 12 × 4000 × 10 : 24 = 20 000 мл (або 20 л) кисню. Різниця витраченого рослинами кисню становитиме: 9450 – 20 = 9430 л. У відсотках це буде: 9,43 × 100 : 45 = 20,95 %. Різниця становить 0,05 % без урахування процесу фотосинтезу, який відбувався вдень. Тому шкоди кімнатні рослини не завдають, а, навпаки, затримують пил, сприяють очищенню повітря та збагачують його киснем.)
Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці. Заключне слово вчителя Легенда про давньоіндійського лікаря Чаракі розповідає, що учитель послав його до лісу принести декілька зовсім некорисних рослин. «Учителю,— сказав, повернувшись із лісу, Чаракі,— я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини». Це підтверджують і слова американського філософа Р. Емерсона: «Навіть будь-який бур’ян — це рослина, цілющі властивості якої ще не розкриті». І справді, будь-яка рослина створена природою на благо, а завдання людини — зрозуміти її призначення та оберігати.
Підручник............................................................................... Зошит......................................................................................
Підготуватися до контрольної роботи з теми «Різноманітність рослин».
| |
Переглядів: 2487 | |
Всього коментарів: 0 | |