Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма)

Урок № 59 Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини

Урок № 59

Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини

Мета: розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння й навички роботи з роздавальним матеріалом; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають рідкісні рослини своєї місцевості; наводять приклади використання людиною рослин різних груп; оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля, значення рослин для людини.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: комбінований.

  1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
  2. Індивідуальна робота учнів за картками.
  3. Конкурс творів-мініатюр на тему «Чим приваблює мене ліс (степ, луки…)» (домашнє завдання).
  4. «Термінологічний бій».

Учні запитують один в одного визначення термінів, що були вивчені на минулому уроці (рослинне угруповання, рослинність, флора, ярусність, ліс, луки, степ, болото).

  1. Відгадування кросворда «Мішані ліси».
  2. «Мозковий штурм».

— Чому в ялиновому лісі трав’янистий покрив бідний, а в широколистому — багатий?

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Відгадайте загадки:

  1. Били мене, били, А тоді крутили

Били, молотили, Та іще мотали,

І в росі мочили, Прали та білили

І в теплі сушили, Та іще качали,

І на клоччя рвали, А нарешті зшили

Опісля — чесали, І на стіл поклали. (Льон.)

  1. На городі молода У зеленії хустинки

Пишні коси розпліта, Золоті хова зернинки.

(Кукурудза.)

  1. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник.)
  2. Червона кожушинка,

Всередині вітамінка. (Шипшина.)

— Що об’єднує всі ці рослини? (Людина використовує ці рослини для своїх потреб.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

  1. Вивчення нового матеріалу
  2. Значення рослин для існування життя на планеті Земля

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, яке значення мають рослини для існування життя на нашій планеті?

Учитель вислуховує і корегує відповіді учнів.

  1. Завдяки здатності до фотосинтезу рослини постійно поповнюють неминучі втрати органічних сполук на планеті; нагромаджують у продуктах фотосинтезу велику кількість хімічної енергії; підтримують необхідний для існування більшості організмів рівень кисню в атмосфері; запобігають накопиченню в атмосфері надлишку вуглекислого газу.
  2. Рослини відіграють провідну роль у кругообігу мінеральних речовин, що забезпечує безперервне існування життя на Землі, неможливе без мінерального живлення.
  3. Рослини істотно впливають на клімат.
  4. Вони зв’язують родючі часточки поверхневих шарів ґрунту, запобігають їх змиву та ерозії ґрунтів.
  5. Ліси, луки, степ є місцями проживання тварин. Тварини знаходять тут їжу, притулок, умови для розмноження.
  6. Значення рослин для людини

Обговорення проблемного питання:

— Чи можна уявити, щоб людина змогла прожити хоча б один день без рослин?

Технологія «Мікрофон»

— Яке значення рослин у житті людини?

Учитель записує всі відповіді на дошці, а потім учні поступово обговорюють їх.

Завдання для учнів:

— Наведіть приклади рослин, що використовуються людиною в їжу та йдуть на корм худобі.

Очікувана відповідь учнів:

  • хлібні злаки — пшениця, рис, жито, ячмінь, овес, кукурудза, просо;
  • овочі — картопля, капуста, морква, буряк, огірки, баклажани тощо;
  • плодово-ягідні рослини — смородина, аґрус, малина, яблуні, груші, сливи, абрикоси, лимони, мандарини, апельсини;
  • зернобобові — горох, квасоля, соя, боби (ці рослини багаті на білки і мають особливе значення в живленні людини та тварин);
  • олійні — соняшник, льон, коноплі, рицина, соя.

Завдання для учнів:

— Наведіть приклади технічних рослин, що використовуються в промисловості.

Очікувана відповідь учнів:

• Волокнисті рослини — група рослин, що дає сировину, придатну для виготовлення текстильних виробів, шпагату, канатів тощо;

• дубильні рослини — група рослин, що містять у підземних та надземних органах дубильні речовини (найбільш відомі з них дуб, верба, ялина, сумах, бадан);

• каучукові рослини — група рослин, у тканинах яких утворюється каучук. Каучуконосних рослин небагато, серед них є дерева, кущі, трави. Найбільш поширеними є гевея, гваюла, ваточник.

Завдання для учнів:

— Наведіть приклади рослин, які використовуються людиною як джерело деревини.

Очікувана відповідь учнів:

Рослини, що використовуються людиною як джерело деревини, це — дуб, бук, граб, ялина, сосна, береза. Деревина використовується не тільки як будівельний матеріал, але і в целюлозно-паперовій, лісохімічній промисловості, як паливо.

Розповідь учителя

Озеленення — невід’ємна частина облаштування міст, населених пунктів, різноманітних будівель. Озеленення наближує природу до житла людини, до місця її роботи, покращує мікроклімат. Адже, крім естетичної та душевної насолоди, яку дають рослини людині, вони збагачують повітря киснем, знезаражують його від шкідливих промислових та побутових викидів тощо. Людина повинна жити, працювати і відпочивати в здоровій, затишній та красивій обстановці. І в цьому нам допомагають гарні декоративні рослини.

Запитання до учнів:

— Наведіть приклади декоративних рослин.

Очікувана відповідь учнів:

Декоративні рослини: троянди, жоржини, хризантеми, чорнобривці, петунія, матіола, левкой та ін. Це одно- і дворічники, багаторічники, чагарники, ліани.

Проектування зображення на екран

 

Розповідь учителя

Лікарські рослини — одне із джерел одержання лікувальних і профілактичних засобів сучасної медицини. Зокрема, при лікуванні захворювань серцево-судинної системи, печінки, шлунково-кишкового тракту і системи кровообігу без них не обійтися.

Початок застосування лікарських рослин в Україні сягає сивої давнини. Згадку про це знаходять у літописах Київської Русі. Звичними ліками за тих часів були полин, кропива, хрін, подорожник, чемериця, м’ята та багато інших рослин.

Основною властивістю лікарських рослин є те, що вони утворюють органічні сполуки, які цілюще діють на організм людини і тварини.

20 % загальної кількості рослин на Землі мають лікувальні властивості, наприклад, береза бородавчаста, звіробій звичайний, глід колючий, ехінацея пурпурова.

Проектування зображення на екран

 

Технологія «Мікрофон»

— Які лікарські рослини вам відомі? (Обговорення відповідей учнів.)

У сучасних умовах більшість лікарських рослин вирощують у спеціальних господарствах, на присадибних ділянках. Це доречно, тому що більшість цих рослин — зникаючі.

Завдання для учнів:

— Запропонуйте правила збору лікарських рослин.

(Обговорення відповідей учнів.)

Розповідь учителя

На жаль, у повному обсязі люди не розуміють значення зелених рослин: рвуть дикорослі трави, ламають дерева й кущі, рубають дерева в лісах, забуваючи про те, що погубити рослину недовго, а виростити її — справа багатьох років.

Повідомлення учня про рідкісні рослини своєї місцевості.

  1. Узагальнення та систематизація знань
  2. «Творча лабораторія».
  3. Дехто вважає, що шкідливо залишати на ніч у кімнаті квіти, оскільки вони поглинають кисень, необхідний для дихання людини. Те саме думають і про кімнатні рослини. Щоб підтвердити або спростувати цю думку, підрахуйте, до якої величини знизиться вміст кисню порівняно зі звичайним (21 %) у повітрі кімнати об’ємом 45 м3 протягом 10 год унаслідок дихання рослин масою 4 кг, якщо середня інтенсивність дихання становить 12 мл О2 на 1 г маси за добу.

(Відповідь. Знайдемо об’єм кисню в кімнаті:

21 × 45 : 100 = 9,45 м3 (9450 л).

За 10 год рослини поглинуть:

12 × 4000 × 10 : 24 = 20 000 мл (або 20 л) кисню.

Різниця витраченого рослинами кисню становитиме:

9450 – 20 = 9430 л.

У відсотках це буде: 9,43 × 100 : 45 = 20,95 %.

Різниця становить 0,05 % без урахування процесу фотосинтезу, який відбувався вдень. Тому шкоди кімнатні рослини не завдають, а, навпаки, затримують пил, сприяють очищенню повітря та збагачують його киснем.)

  1. Підбиття підсумків уроку

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

Заключне слово вчителя

Легенда про давньоіндійського лікаря Чаракі розповідає, що учитель послав його до лісу принести декілька зовсім некорисних рослин. «Учителю,— сказав, повернувшись із лісу, Чаракі,— я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини». Це підтверджують і слова американського філософа Р. Емерсона: «Навіть будь-який бур’ян — це рослина, цілющі властивості якої ще не розкриті».

І справді, будь-яка рослина створена природою на благо, а завдання людини — зрозуміти її призначення та оберігати.

  1. Домашнє завдання
  2. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Різноманітність рослин».

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.03.2018)
Переглядів: 487 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: