Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) |
Урок № 57 Рослинні угруповання Мета: розкрити особливості розселення рослин у природі, сформувати поняття про рослинні угруповання, їхні типи; формувати вміння працювати в групах, навички самоаналізу; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; формувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища. Очікувані результати: учні називають та розпізнають основні типи рослинних угруповань, види ярусності; наводять приклади панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт; пояснюють відповідними прикладами зв’язок між складом рослинних угруповань та умовами середовища. Обладнання та матеріали:................................................................................................................... Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
«Поміркуй» Пояснити, як взаємозв’язані такі поняття: однорічні, кущі, хвойні, дерева, багаторічні, трави, листяні, життєві форми рослин, дворічні. Скласти з них схему.
Запитання для обговорення: — Чи є на земній поверхні території, не заселені рослинами? (Можливі варіанти відповідей учнів: Антарктида, пустелі, гірські вершини тощо.) Слово вчителя На земній кулі майже скрізь трапляються представники рослинного світу. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Більшу площу займають степи, савани, луки, поля. Живуть рослини в морях і океанах, прісних водоймах. Вони є навіть у пустелях, Арктиці, Антарктиді та на снігових гірських вершинах. Усім відомо, що через унікальність природних умов Антарктиди та її тривалу ізоляцію рослинний і тваринний світ материка дуже своєрідний. На материку трапляються мохи, лишайники, водорості, гриби, бактерії. У більш теплих районах (на північному заході Антарктичного півострова) ростуть кілька видів трав’янистих квіткових рослин. У деяких місцях, наприклад на островах Уїндміл (узбережжя Землі Уїлкса), мохи і лишайники утворюють щільний яскраво-зелений покрив. В Антарктиді чимало озер, де живуть незвичайні мікроорганізми, а також унікальні види діатомових водоростей. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя Розмаїтий рослинний покрив України представляють понад 30 тис. видів вищих рослин, серед яких переважають трав’янисті. Дерев і чагарників лише 280 видів. Більш як 600 видів вищих рослин є ендеміками — такими, що трапляються тільки на цій території. Природна рослинність в Україні збереглася тільки в лісах, на луках, болотах, схилах балок і ярів, на заповідних територіях. Рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов (клімату, рельєфу, геологічної будови, ґрунтів та ін.), утворюють рослинні угруповання. У них гармонійно співіснують дерева, кущі, трав’янисті рослини, мохи, лишайники, гриби. Найпоширенішими в Україні є лісові, степові, лучні та болотні рослинні угруповання. У різних частинах України їхній видовий склад неоднаковий. Запитання до учнів: — Чому в різних частинах України видовий склад одного й того самого рослинного угруповання відрізняється? Очікувана відповідь учнів: Це зумовлено відмінностями у зволожені, освітленні, тепловому режимі, ґрунтах. Розповідь учителя На рівнинній частині України рослинний покрив поширюється здебільшого зонально — залежно від географічної широти. У горах спостерігається зміна рослинності за висотними поясами. Утворене угруповання характеризується специфічним складом, кількістю особин кожного виду, розподілом видів (ярусністю). Різні рослинні угруповання зазвичай різко відрізняються одне від одного: сосновий ліс з вересовим покривом, сосновий ліс з білим наземним лишайниковим покривом, ялиновий ліс із чорницею, степ з ковилою і степ з різнотрав’ям, і характеризуються своїми особливостями. Однією зі структурних ознак угруповання є ярусність: рослини різної висоти розміщують свої надземні органи на різних рівнях, що частково перекривають один одного.
Проектування зображення на екран
Різні угруповання характеризуються різним числом ярусів. У сосновому лісі може бути від двох до п’яти ярусів. Двоярусний ліс: сосна — І ярус, лишайник — II ярус; триярусний: сосна, чорниця, зелений мох; чотириярусний: сосна, ліщина, чорниця, зелений мох; п’ятиярусний: сосна, ліщина, чорниця, квасениця, зелений мох. Число ярусів може бути й більшим. Одноярусних угруповань не буває. У наведених прикладах у кожному ярусі подано панівні (домінуючі) види. Найкраще ярусність виражена в угрупованнях, які представлені різними життєвими формами. Вона добре виявлена в лісах і гірше — у трав’янистих угрупованнях (степах, луках). В одному ярусі поєднуються близькі за своїми біологічними й екологічними властивостями рослини. Крім надземної, існує підземна ярусність: розміщення кореневої системи різних видів рослин на різній глибині. У степу, наприклад, може бути три підземні яруси: верхній, неглибокий, у якому розміщуються корені однорічних рослин, бульби, цибулини; середній — зайнятий переважно коренями злаків, і глибокий, де знаходяться стрижневі корені дводольних рослин. На луках з моховим покривом можна спостерігати чотири яруси кореневих систем. Завдяки підземній ярусності на одному й тому самому місці може рости більша кількість видів рослин.
Випереджувальне завдання Учням пропонується перелік рослин, які їм необхідно розподілити за рослинними угрупованнями: ліс, степ, луки, болота. Перелік рослин: осока, ясен, тонконіг, ліщина, типчак, конвалія, журавлина, береза, тюльпан, сфагнум, тимофіївка, суниці, конюшина, ковила. Очікувані відповіді учнів: Ліс — ясен, ліщина, конвалія, береза, суниці. Степ — типчак, тюльпан, ковила. Луки — тонконіг, тимофіївка, конюшина. Болота — осока, журавлина, сфагнум. Запитання до учнів: — Чим ви керувалися під час розподілу рослин за угрупованнями? (Обговорення відповідей учнів.) Робота в групах Завдання для груп: — Чим характеризуються типи рослинних угруповань: I група — ліс; II група — степ; III група — луки; IV група — болото. Обговорення результатів групової роботи, заповнення таблиці Типи рослинних угруповань
Запитання для самостійного опрацювання: — Що таке флора? — Що таке рослинність? — Чим відрізняються флора і рослинність? (Обговорення, запис визначення понять до зошита або словника.)
Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається .................. . До них належать ...................., ....................., ...................... та ...................... . Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — ................................. . Вона буває ...................... і ........................ . Верхні яруси займають ...................... рослини, а нижні — ...................... і ...................... рослини. Сукупність рослинних угруповань Землі або окремих її частин називають ....................... Сукупність видів рослин, що зростає на певній території, називають ...................... .
— Чи можна називати трав’янистий покрив лісу трав’янистою рослинністю? Відповідь обґрунтуйте. — До яких наслідків може призвести осушування боліт?
Технологія «Незакінчені речення» Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад: — На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було… — Урок важливий, тому що… — Мені сподобалося… — Мені не сподобалося… — Від наступного уроку я чекаю…
Підручник............................................................................... Зошит......................................................................................
Підготуватися до екскурсії «Вивчення рослинних угруповань».
| |||||||||||
Переглядів: 2146 | |
Всього коментарів: 0 | |