Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма)

Урок № 56 Практична робота № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах

Урок № 56

Практична робота № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах

Мета: поглибити знання учнів про екологічні групи рослин, сформувати вміння вибирати види кімнатних рослин для вирощування в певних умовах; продовжити формувати практичні вміння і навички роботи із живими об’єктами та роздавальним матеріалом; удосконалювати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; виховувати наполегливість та працелюбність.

Очікувані результати: учні вибирають види кімнатних рослин; уміють підбирати та створювати умови для їх вирощування.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

  1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів
  2. Індивідуальна робота учнів за картками.
  3. Конкурс малюнків (індивідуальне домашнє завдання).

Учні пояснюють біологічний зміст своїх малюнків.

  1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

  1. За відношенням до вологи серед рослин є:

А тіньовитривалі В холодостійкі

Б посухостійкі Г тіньолюбні

  1. За відношенням до світла серед рослин є:

А тіньовитривалі В вологолюбні

Б посухостійкі Г теплолюбні

  1. До тіньовитривалих рослин належать:

А конвалія В сосна

Б дуб Г підсніжник

  1. До холодостійких рослин належить:

А ячмінь В огірок

Б квасоля Г буряк

  1. До теплолюбних рослин належить:

А овес В ячмінь

Б пшениця Г кукурудза

  1. До вологолюбних рослин належить:

А ряска В елодея

Б сфагнум Г ковила

Відповіді: 1 — Б, 2 — А, 3 — Б, 4 — А, 5 — Г, 6 — Б.

  1. «Творча лабораторія».

— Деякі вчені-біологи додатково виділяють такі життєві форми, як кущики та ліани. Зробіть припущення, які особливості будови вони мають, та наведіть приклади таких рослин.

  1. Індивідуальна робота учнів за картками.

Картка 1

Дайте характеристику такій життєвій формі рослин, як дерева (чим дерева відрізняються від інших життєвих форм). У яких географічних зонах ростуть дерева? Де вони переважають і чому? Наведіть приклади (5–6) найпоширеніших дерев вашої місцевості.

Картка 2

Дайте характеристику такій життєвій формі рослин, як кущі (чим кущі відрізняються від інших життєвих форм). У яких географічних зонах ростуть кущі? Де вони переважають і чому? Наведіть приклади (5–6) найпоширеніших кущів вашої місцевості.

Картка 3

Дайте характеристику такій життєвій формі рослин, як трави (чим трави відрізняються від інших життєвих форм). У яких географічних зонах ростуть трави? Де вони переважають і чому? Наведіть приклади (5–6) найпоширеніших трав’янистих рослин вашої місцевості.

  1. Фронтальна бесіда.
  2. Яке значення має світло в житті рослини?
  3. Як впливає на рослини температура?
  4. Як рослина пристосовується до низьких температур?
  5. Як рослина пристосовується до високих температур?
  6. Яка роль води в житті рослини?
  7. На які групи розподіляються рослини за відношенням до вологи? Наведіть приклади.
  8. «Установи відповідність».

Знайдіть відповідність між рослинами та екологічними групами, до яких вони належать.

Рослини

1 персик

2 очерет

3 конвалія

4 черемха

5 верблюжа колючка

6 овес

7 елодея

8 пшениця

9 ряска

10 кислиця

Екологічні групи

А світлолюбні

Б тіньолюбні

В тіньовитривалі

Г холодостійкі

Д теплолюбні

Е вища водяна рослинність

Є вологолюбні

Ж посухостійкі

З рослини помірної вологості

Відповіді: 1 — Д; 2 — Є; 3 — Б; 4 — А; 5 — Ж; 6 — З; 7 — Б; 8 — Г, 9 — Е, 10 — Б.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Наші сучасні помешкання далекі від екологічно безпечних взірців. Будівельні й опоряджувальні матеріали, комфортні на перший погляд речі побутового вжитку, побутова хімія, газова плита, лінолеум, синтетичний палас — усе це може спричинити сухість шкіри, хронічний головний біль, неприємні відчуття в очах, подразнення верхніх дихальних шляхів тощо. Але поліпшити становище можна з допомогою кімнатних рослин. Наприклад, за три тижні китайська троянда чи кімнатний виноград повністю очистять повітря у квартирі від мікробів. Оздоровлять його також мирт звичайний, декоративний благородний лавр і папороть. Остання добре почувається в будь-якому будинку, тому що сама поглинає енергію з навколишнього середовища.

Рослини дарують гарний настрій, допомагають зняти стрес, мають заспокійливу дію. Але навіть найневибагливішій рослині обов’язково потрібно забезпечити гарні умови для росту та цвітіння.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

  1. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 4. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.

Практична робота № 4

Тема. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.

Мета: навчитися визначати найпоширеніші види кімнатних рослин, установлювати умови їх зростання та здійснювати відбір для вирощування в певних умовах.

Обладнання: кімнатні рослини (алое, амариліс, аспідистра, бегонія рекс, драцена, опунція, колеус, монстера, сансев’єра, традесканція, хлорофітум, циперус зонтичний) та їхні зображення з підписами назв цих рослин і відповідної родини; довідковий матеріал.

Хід роботи

  1. Уважно розгляньте поставлені перед вами живі кімнатні рослини.

Спробуйте схарактеризувати їхні стебла, листки, квітки (якщо є).

  1. Розгляньте зображення кімнатних рослин на запропонованих вам картках.
  2. Знайдіть відповідність між живою рослиною та її назвою і назвою її родини.
  3. Використовуючи додатковий матеріал, опишіть рослини за планом:
  4. Назва.
  5. родина.
  6. Батьківщина рослини.
  7. У яких природних кліматичних умовах зростає.
  8. Умови догляду за рослиною при вирощуванні в кімнаті.
  9. Враховуючи особливості мікроклімату вашої класної кімнати (температурного режиму, освітленості та вологості повітря), запропонуйте рослини, придатні для її озеленення.
  10. Зробіть висновки.

Додатковий матеріал

Алое. Походить з пустелі Карру в Південній Африці. На батьківщині росте у вигляді дерева. Типовий сукулент. Має соковиті стебла й листки. Листки сидячі, колючі по краю. У кімнатних умовах цвіте рідко, тому що взимку для алое не достатньо світла, а головне тому, що його надмірно поливають, забуваючи про походження цієї рослини. Є лікарською рослиною, стимулює загоєння порізів.

Амариліс. Походить з Південної Африки (мис Доброї Надії). Має великі, переважно червоні квітки, цвіте в лютому. Після цвітіння рослину поливають рідше, щоб забезпечити їй стан спокою. У такому стані амариліси перебувають протягом зими, тому, починаючи з осені, поступово припиняють їх поливати, потім зрізають листя і ставлять горщик із цибулиною в темне місце.

Аспідистра. У природних умовах росте в тінистих лісах Китаю і Японії. Невибаглива. Добре росте на сонячному місці і в напівтемному кутку, витримує пересушування землі. Має повзуче кореневище, від якого відростають великі шкірясті темно-зелені листки, схожі на листя конвалії. Кожний листок може триматися кілька років.

Бегонія. У природних умовах бегонії поширені в тропічних країнах Америки, на Мадагаскарі, в Індії, на островах Індонезії, у Південному Китаї, Японії. Кімнатні бегонії за декоративними якостями поділяють на кущові й листяні. Листяні бегонії характеризуються великими декоративними листками. Серед них найбільш відома бегонія рекс. Існують численні сорти, які відрізняються за кольором листків — від сріблястих до темно-червоних, тому що в них зелений колір хлорофілу маскується різними пігментами. Бегонія є класичним об’єктом розмноження рослин листками.

Драцена. Її часто плутають з пальмами. У драцен листки прості, цілісні, довгасті. Старі екземпляри з довгими голими стовбурами некрасиві. Можна зрізати верхівку з листками і посадити в ґрунт як живець, а решту стебла теж розрізати на частини і вкоренити. Ще одна рослина відросте від кореня.

Опунція. Сукулент. Стебла членисті, плоскі, овальні чи дископодібні, соковиті, зазвичай густо вкриті колючками і глохідіями (тонкі щетинки, які легко обламуються, характерні тільки для опунцій). Це рослина посушливих місць зростання, тому поливати її треба обережно. Узимку поливають один раз на місяць, коли почне помітно в’янути. У кінці лютого, коли закінчується період спокою, поливання збільшують. На літо слід винести опунцію з приміщення і вкопати в напівзатінку.

Колеус. Як кімнатна рослина поширений колеус гібридний родом з о. Ява. Колеуси мають характерне чотиригранне стебло і супротивне листкорозміщення. Листки різнобарвні. Це пов’язано з тим, що зелений хлорофіл маскується різними пігментами. Часто цвіте.

Монстера. У кімнатній культурі поширена монстера деліціоза, яка походить із тропічної Америки. Це ліана, на стеблі якої утворюються додаткові повітряні корені. Листки великі, овальні, перистороздільні. Дуже невибаглива до світла. Старі екземпляри монстери досить декоративні.

Сансєв’єра. У природних умовах поширена в тропічній Азії та Африці. Має коротке кореневище і м’ясисті мечоподібні, іноді строкаті листки, що відходять від кореневища. Розмножується поділом куща і, що особливо цікаво, поділом листка.

Традесканція. У кімнатній культурі поширені кілька видів традесканції, які походять із тропічної Америки. Це трав’янисті рослини з повзучими або прямими стеблами і з сидячими овальноланцетними побережними листками. У кімнатах більше культивують традесканції з повзучими стеблами, які звисають з горщиків. Дуже легко розмножується стебловими живцями. Живцювати треба щороку, оскільки на старих стеблах засихають листки, і рослина втрачає декоративний вигляд.

Хлорофітум. У кімнатній культурі поширений хлорофітум комозум, який походить з Південної Африки. Трав’яниста рослина із широколінійними листками, зібраними в розетку. Із центра розетки виростає квіткова стрілка з біленькими квітками. Але плодів не утворює, оскільки не відбувається запилення. На місці квіток, що відцвіли, утворюються нові молоденькі рослини.

Циперус. У кімнатній культурі поширений циперус зонтичний, який походить з Мадагаскару. Це багаторічна кореневищна рослина, що має рівні зелені стебла з листками на верхівці. Циперус — типова болотна рослина, тому в кімнаті горщик із циперусом треба ставити в глибокий піддонник і тримати його зануреним у воду.

 

  1. Звіт про виконання роботи.
  2. Узагальнення та систематизація знань

5.2. «Біологічний ланцюжок».

Учитель ставить запитання про кімнатні рослини учневі, той дає коротку відповідь і запитує товариша і т. д. Потім визначаються найкраще запитання і найкраща відповідь.

Початкове запитання вчителя:

— Які ви знаєте вологолюбні кімнатні рослини?

  1. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки.

Заключне слово вчителя

Вирощувати рослини — це творчий і цікавий процес. І цей процес вимагатиме від вас великої любові та уваги. Без цього навіть найневибагливіші кімнатні рослини не зможуть прижитися у вашому домі.

  1. Домашнє завдання
  2. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення учнів про рослинні угруповання різних природних зон.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.03.2018)
Переглядів: 7173 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: