Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма)

Урок № 54 Значення покритонасінних рослин у житті людини

Урок № 54

Значення покритонасінних рослин у житті людини

Мета: визначити значення покритонасінних рослин у житті людини; сформувати знання про сільськогосподарські рослини; розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому житті людини; розвивати вміння порівнювати та спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву; виховувати бережливе ставлення до квіткових рослин своєї місцевості та планети.

Очікувані результати: учні наводять приклади використання людиною покритонасінних рослин; оцінюють значення рослин для людини.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: комбінований.

  1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

  1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
  2. Вписати номери тверджень у відповідний стовпчик.

Голонасінні

Покритонасінні

 

 

  1. Переважно дерева.
  2. Перші насінні рослини.
  3. Насінина оточена оплоднем.
  4. Не тільки зародок, а й ендосперм утворюється в результаті запліднення.
  5. Листки зазвичай багаторічні, шкірясті, лінійні, але є й винятки.
  6. Запилення — виключно вітром.
  7. Від запилення до запліднення минає кілька годин.
  8. Характерне подвійне запліднення.
  9. Велика різноманітність способів вегетативного розмноження.

Відповіді: голонасінні — 1, 2, 5, 6; покритонасінні — 3, 4, 7, 8, 9.

2.2. «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

  1. Назвіть характерні ознаки водоростей.
  2. Назвіть характерні ознаки мохів.
  3. Назвіть характерні ознаки плаунів.
  4. Назвіть характерні ознаки папоротей.
  5. Назвіть характерні ознаки голонасінних рослин.
  6. Назвіть характерні ознаки покритонасінних рослин.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Усі культурні рослини, якими сьогодні харчується людство, походять від диких видів рослин, які стародавня людина використовувала у їжу. Потім люди помітили, що ці рослини значно вигідніше вирощувати самим. Так зародилося землеробство. Момент виникнення землеробства — це корінний перелом в історії людського суспільства. Сучасні рослини і їхні плоди, які ми вживаємо в їжу, вже зовсім не ті, якими вони були тисячі років тому, коли їх уперше виявила людина. Урожай за врожаєм вона відбирала найбільш досконалі рослини, бо помітила, що їхні властивості передаються рослинам, які виросли з відібраного насіння. Так спочатку несвідомо, а потім і навмисно тисячоліттями проводився штучний відбір рослин.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

  1. Вивчення нового матеріалу

1. Значення покритонасінних рослин у житті людини. Поняття про сільськогосподарські рослини

 

Технологія «Мікрофон»

— Як ви вважаєте, яке значення мають покритонасінні рослини в житті людини?

Учитель записує на дошці всі варіанти відповідей учнів.

— Який із варіантів відповідей можна поставити на перше місце?

Очікувана відповідь учнів: Уживання в їжу.

 

Розповідь учителя

Сільськогосподарські рослини — культурні рослини, що вирощуються з метою забезпечення людства продуктами харчування, виробництва сировини для окремих галузей промисловості і кормів для сільськогосподарських тварин.

Усі сільськогосподарські рослини розподіляють на декілька груп:

Зернові культури (пшениця, ячмінь, жито, овес, рис, кукурудза, гречка, сорго та ін.).

 

 

 

 

Зернобобові культури (горох, квасоля, сочевиця, соєві боби та ін.).

 

 

 

 

Кормові культури (однорічні та багаторічні трави, силосні культури, кормові коренеплоди, кормові баштанні культури).

 

 

 

 

Технічні культури: а) харчові культури (цукрова тростина, цукровий буряк, крохмаловмісні культури, лікарські рослини); б) текстильні культури (бавовник, льон, джут, коноплі); в) каучуконоси (гевея).

 

 

 

 

• Овочеві культури.

 

 

 

 

• Олійні культури: соняшник, рицина, гірчиця, ріпак, кунжут, коноплі, льон, кокосова пальма, олійна пальма, оливкове дерево.

 

 

 

 

• Плодово-ягідні культури.

 

 

 

 

Звіт творчих груп (за результатами випереджального завдання)

I група — «Покритонасінні — зернові культури»;

II група — «Покритонасінні — зернобобові культури»;

III група — «Покритонасінні — технічні культури»;

IV група — «Покритонасінні — кормові культури»;

V група — «Покритонасінні — овочеві культури»;

VI група — «Покритонасінні — олійні культури»;

VII група — «Покритонасінні — плодово-ягідні культури».

 

2.Отруйні покритонасінні рослини

Запитання до учнів:

— Пригадайте з курсу природознавства 5 класу, які рослини називають отруйними.

Очікувана відповідь учнів:

Отруйними називаються рослини, що містять хімічні речовини, які, потрапивши в організм людини або тварини, спричиняють отруєння.

— До яких наслідків може привести отруєння?

Очікувана відповідь учнів:

Отруєння може призвести до тяжкого захворювання і навіть до смерті.

— Які ви вивчали отруйні рослини у 5 класі? (Конвалія, дурман, блекота тощо.)

— Яка частина рослини може містити отруйні речовини? (Корінь стебло, листки, насіння.)

— Яке значення мають отруйні речовини для самих рослин?

Очікувана відповідь учнів:

Вони захищають рослину від тварин, які могли б з’їсти їхня стебла, листя, коріння та насіння.

 

Розповідь вчителя

До отруйних рослин належать близько 10 тис. видів, що становить приблизно 2 % від загальної кількості видів рослинного світу. Найбільше отруйних рослин серед покритонасінних. Отруйні рослини можна зустріти в лісах хвойних і листяних, сухих і вологих, на болотах і в багнистих місцевостях, по берегах річок, на луках і полях, а деякі ростуть поблизу наших осель. Зупинимося найбільш небезпечних на рослинах та тих, що часто трапляються в нашій місцевості.

Дурман звичайний — однорічний бур’ян з поодинокими білими лійкоподібними квітками з довгою трубочкою. Плід — шипувата коробочка. Дурман росте поблизу людських осель по всій Україні. Усі частини рослини містять алкалоїди. Як лікарська та отруйна рослина відомий з давнини. У тропіках і субтропіках відомо до 25 видів дурману, з них деякі деревоподібні. Препарати дурману застосовують при бронхіальній астмі, бронхітах, судомному кашлі.

Проектування зображення на екран:

 

Повідомлення учнів про отруйні рослини своєї місцевості, наприклад

Болиголов плямистий

Багато отруйних рослин є серед бур’янів. Вони тим більш небезпечні, що ростуть поблизу будинків на пустирях і городах. Частіше за інших трапляється болиголов плямистий. Стебло болиголова покрите сизим нальотом і червоно-бурими плямами. Квітки дрібні, білі, зібрані в складні зонтики. Цвіте із червня до осені. Одна з ознак запах: болиголов пахне мишами. Отруйні всі частини рослини, особливо плоди. Після отруєння смерть настає від задухи.

 

Конвалія травнева

Отруйні всі частини цієї рослини: листя, квітки, плоди червоно-помаранчеві ягоди. Легке отруєння рослиною проявляється через нудоту, блювання, пронос, сильний головний біль і біль у шлунку. У тяжких випадках порушуються ритм і частота серцевих скорочень. При цьому пульс, як правило, стає рідкісним. Іноді вражається і нервова система. Про це свідчать збудження, розлад зору, судоми, втрата свідомості. Може наступити смерть від зупинки серця.

  1. Узагальнення та систематизація знань
  2. «Закінчи речення».
  3. До овочевих культур належить… (капуста, помідори, огірки тощо).
  4. Соя, квасоля, горох належать до… (зернобобових культур).
  5. Кукурудза, пшениця, жито, ячмінь, рис належать до… (зернових культур).
  6. До олійних культур належать… (соняшник, ріпак, рижій).
  7. До кормових рослин належать… (конюшина, люцерна).
  8. До технічних культур належать… (бавовник, льон, цукрова тростина, цукровий буряк тощо).
  9. «Снігова куля».

Учитель пише на дошці поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна. Слова записуються напроти терміна, а потім один учень узагальнює їх.

Наприклад: зернівка, кукурудза, пшениця, рис, колос тощо.

  1. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

  1. Домашнє завдання
  2. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.
  2. Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) і запропонувати для розв’язку сусіду по парті.
  3. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.03.2018)
Переглядів: 176 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: