Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) |
Урок № 52 Покритонасінні (Квіткові) Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою покритонасінних рослин, сформувати знання про основні ознаки покритонасінних; розглянути загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні; удосконалювати вміння учнів порівнювати та робити узагальнюючі висновки; розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів. Очікувані результати: учні називають середовища існування покритонасінних, місце утворення в них насіння; наводять приклади покритонасінних рослин, використання їх людиною; характеризують будову тіла та розмноження покритонасінних, розпізнають їх; уміють визначати, до якої групи належить рослина, за ознаками її будови. Обладнання та матеріали:................................................................................................................... Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними. 1. Життєві форми голонасінних — дерева, кущі, трави. 2. Молоді жіночі шишки сосни жовті, а чоловічі — бурі. 3. Запилення голонасінних здійснює вітер. 4. Сосна та ялина належать до голонасінних рослин. 5. В Україні найбільш поширені гінкгові. 6. Насіння в голонасінних лежить на лусках шишок голо, незахищено. 7. Серед голонасінних є квіткові рослини. 8. Шишки хвойних бувають чоловічими і жіночими. 9. Живиця — це смола хвойних рослин. 10. У хвойних немає листків, а є маленькі гілочки — хвоя. 11. Деякі голонасінні не утворюють насіння. 12. Голонасінні мають потужну стрижневу кореневу систему. Відповіді:
— Як можна пояснити наведені нижче факти?
Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.
Виписати номери тверджень відповідно до варіанта. I варіант — ознаки сосни звичайної; II варіант — ознаки ялини європейської.
Відповіді: I варіант — 2, 4, 5, 8, 9; II варіант — 1, 3, 6, 7, 10.
Знайти та виправити допущені помилки.
(Помилки виділені курсивом.)
Слово вчителя Від полюсів до екватора немає такої ділянки, де можливе рослинне життя, але не знайдено покритонасінних. Вони часто трапляються в долинах річок і чистих озерах, у меншій кількості — у солоних озерах і морях. Проте такі водяні покритонасінні не є примітивними формами, вони виникли шляхом пристосування наземного предка до водного середовища. До широкої географічної різноманітності додається різноманітність форм і способів зростання. Звичайна ряска, що покриває поверхню ставка, є крихітним зеленим пагоном з простим корінцем, вертикально зануреним у воду, і з дуже нечіткими листками та частинами стебла. Могутнє лісове дерево сторіччями розвивало свою складну систему стовбурів і гілок, покритих численними гілочками й листочками, а під землею відповідну площу займає могутня, добре розвинена коренева система. Між цими двома крайнощами — нескінченні градації: водні й земні трави, дерева і кущі — набагато більша різноманітність, ніж серед решти груп насінних рослин, відомих під загальною назвою голонасінні. Постановка проблемного питання — Що сприяє пануванню на Землі покритонасінних рослин? На це питання ви дасте відповідь у кінці уроку. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
Запитання до учнів: — Яку іншу назву мають покритонасінні рослини? (Квіткові.) Технологія «Мікрофон» — Назвіть ознаки, які можуть бути притаманні покритонасінним, або квітковим, рослинам? (Учитель на дошці записує всі ознаки, які називають учні.) Самостійна робота учнів з підручником Завдання для опрацювання: — За допомогою тексту підручника визначте, які ознаки вказано правильно, а які — ні, та складіть опорний конспект. Складання опорного конспекту Для покритонасінних характерні такі особливості в будові та розвитку:
Слово вчителя Ще на ранніх етапах розвитку покритонасінних відокремилися дві відмінні між собою гілки. Одна з них дала рослини, які об’єднали в клас Дводольні, інша — рослини класу Однодольні. Запитання до учнів: — Що є основною ознакою, на якій ґрунтується такий поділ? (Кількість видозмінених зародкових листків — сім’ядоль.) Отже, за будовою насінини ми можемо визначити, до якого класу покритонасінних належить та чи інша квіткова рослина. Але, крім кількості сім’ядоль, представникам класу Дводольні та Однодольні притаманні й інші відмінності. Завдання для учнів: — Розглядаючи гербарні зразки дводольних і однодольних рослин, визначте їхні ознаки відмінності за таким планом:
Обговорення результатів самостійної роботи учнів з гербарним матеріалом, заповнення таблиці. Характерні ознаки дводольних та однодольних рослин
Учитель демонструє гербарний зразок подорожника і воронячого ока (або проектує зображення на екран): Подорожник Вороняче око
Запитання до учнів: — Як ви гадаєте, до яких класів покритонасінних належать ці рослини? Очікувані відповіді учнів: Подорожник — клас Однодольні, тому що має дугове жилкування листка та мичкувату кореневу систему; вороняче око — Дводольні, тому що має сітчасте жилкування листка. Пояснення вчителя Але зародок подорожника має дві сім’ядолі, а воронячого ока — одну. Тому подорожник належить до дводольних, а вороняче око — до однодольних рослин. Запам’ятайте: найголовнішою ознакою, за допомогою якої можна точно встановити приналежність тієї чи іншої квіткової рослини до певного класу, є кількість сім’ядоль у зародку.
Очікувані варіанти відповідей учнів: — Що сприяє пануванню покритонасінних на нашій планеті? Пануванню покритонасінних сприяє: — потужний розвиток кореневої системи; — велика площа листків, їхня різноманітність за формою дозволяють ефективно здійснювати фотосинтез; — велика кількість поживних речовин, що утворюються, дозволяє рослині швидко рости; — виникнення квітки і плода; — широкі адаптації квітки і плода; — розмноження насінням; — утворення плода сприяє розселенню рослин тваринами; — подвійне запліднення; — різні типи судин для транспорту води й поживних речовин; — утворення зав’язі, всередині якої знаходиться насінний зачаток — майбутня насінина; — насіння захищене (покрите) стінками плоду; — незалежність запліднення від водного середовища.
Вибрати одну або декілька правильних відповідей.
А листки із сітчастим жилкуванням Б стрижнева коренева система В мичкувата коренева система Г листки з дуговим жилкуванням
А відділ В вид Б рід Г клас
А насінина В корінь Б квітка Г плід
А відділ В вид Б клас Г рід
А головний корінь добре виражений Б листки переважно сидячі, прості, цілісні В трав’янисті, рідше дерев’янисті рослини Г зародок з однією сім’ядолею Відповіді: 1 — А, Б; 2 — Б; 3 — Б, Г; 4 — А; 5 — Б, Г.
Складання Т-схеми до уроку
Підручник............................................................................... Зошит......................................................................................
Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 4352 | |
Всього коментарів: 0 | |