Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма)

Урок № 33 Пагін: будова, основні функції. Листок

Урок № 33

Пагін: будова, основні функції. Листок

Мета: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів з різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні характеризують будову листка; називають основні функції листка; порівнюють прості та складні листки, типи жилкування, розташування листків на стеблі.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
  2. Індивідуальна робота учнів за картками.
  3. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну або декілька правильних відповідей.

  1. До надземних видозмін пагона належать:

А вусики Г цибулина

Б колючки Д кореневище

В вуса

  1. До підземних видозмін пагона належать:

А колючки Г бульба

Б вуса Д цибулина

В кореневище

  1. Укорочені пагони без листків, що захищають рослину від поїдання тваринами,— це:

А вусики В бульба

Б колючки Г цибулина

  1. Потовщена верхівка підземного пагона:

А кореневище Г вусики

Б цибулина Д вуса

В бульба

  1. Надземна видозміна пагона — вуса — характерна для рослини:

А винограду В суниці

Б кольрабі Г цибулини

  1. Підземна видозміна пагона — кореневище — характерна для рослини:

А картоплі В кольрабі

Б пирію Г лілії

  1. Підземна видозміна пагона — цибулина — характерна для рослини:

А глід В картопля

Б ірис Г тюльпан

Відповіді: 1 — А, Б, В; 2 — В, Г, Д; 3 — Б; 4 — В; 5 — В; 6 — Б; 7 — Г.

  1. Конкурс загадок про рослини, які мають видозміни пагонів (індивідуальне домашнє завдання).
  2. «Юні кросвордисти».

Розгадати кросворд та визначити зашифроване слово (на кожну парту вчитель роздає аркуш із кросвордом, і учні працюють у парах).

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У книзі «Життя рослин» К. А. Тимірязєв писав:

«Жоден рослинний орган не відчував на собі людської несправедливості такою мірою, як листок… До кінця ХІХ сторіччя… листок мав легковажну славу пишного, але некорисного вбрання».

Безумовно, нині відомо, що це далеко не так. Чому? (Обговорення відповідей учнів.)

Повідомлення теми уроку, учні формулюють мету та визначають завдання.

  • 4. 4. Вивчення нового матеріалу
  1. Зовнішня будова листка

Бесіда

— Що є складовими елементами листка?

(Основними структурними елементами листка є листкова пластинка і черешок.)

Проектування зображення на екран

http://biolicey2vrn.ucoz.ru/Stroen_rasten/5-23_Vneshn.stroen_lista.jpg

1 — листкова пластинка;

2 — жилки;

3 — черешок;

4 — прилистки;

5 — основа листка

— А що являє собою черешок?

(Черешок — це частина листка, якою листкова пластинка прикріплюється до стебла.)

— Дайте визначення терміна листкова пластинка.

(Листкова пластинка — це плоска частина листка, що складається з двох поверхонь; верхньої та нижньої.)

Учитель демонструє два види листків (черешкові і сидячі).

http://kaz-ekzams.ru/uploads/posts/2010-08/1282594688_313e42303d383a30-44.jpg

Запитання до учнів:

— Чим, на вашу думку, відрізняються ці два види листків? (Учні роблять припущення, обговорюють.)

— Яку ж вони носять назву? Давайте звернемося за інформацією до підручника. (Пошукова робота з підручником.)

Повідомлення учня

Найбільший листок у пальми з роду рафій. Довжина таких листків із черешком становить 25 м. Відомо близько 30 видів рафій, переважна більшість яких росте в тропіках Африки. Із суцвіть деяких видів рафій отримують цукровий сік, який використовують для виготовлення вина, а з листків та їх черешкових волокон виготовляють меблі.

У 1801 р. в басейні річки Амазонки в Південній Америці європейці вперше побачили дивовижну рослину, яку назвали королівською водяною лілією, або вікторією. Детально її описав англійський ботанік Р. Шомбург.

Чим так вразила ця рослина вчених? У неї були гігантські листки — від 1,5 до 1,8 м в діаметрі, що плавали по воді. Вони мали вигляд велетенських сковорідок. Прожилки листка утворювали складну систему. Плавучість становила 50 кг. Згодом модель будови листка вікторії використав архітектор Д. Пакстон під час проектування знаменитого кришталевого палацу в Лондоні.

А найменша квіткова рослина на Землі — плавуча ряска вольфія. Вона названа на честь німецького ботаніка і лікаря Дж. Вольфа, який жив у 1778–1806 рр. Розмір овальних листочків вольфії становить усього 0,5–1,2 мм. Плаває ця рослина на поверхні води, як ряска, утворює зелені або коричнево-зелені колонії, що мають вигляд плям на воді. При цьому цвіте вольфія дуже рідко і має квіти розміром як макове зернятко.

 

Це цікаво!

У тропічних лісах островів Індонезії, у Шрі-Ланці, на Мадагаскарі та в Індії росте ще один вид рослин-мисливців. Це непентеси. Вони живуть на високих деревах, їхні листки довгі, товсті й широкі, з країв яких на міцних «вусах» висять досить великі «глечики» (до 30 см заввишки і 10–12 см завширшки). Над кожним таким «глечиком» звисає, ніби кришка, кінчик листка. Своїм вогняно-червоним, білим або світло-зеленим забарвленням вони схожі па квітку, що приваблює яскравими барвами і пахощами меду комах і є для них хитрою пасткою. Сідає комаха на солодкий край «глечика», щоб поласувати, та один лише необережний рух — і вона з’їжджає вниз по гладенькій, як скло, поверхні, укритій «восковим» нальотом. А там, на дні «глечика», вона потрапляє у травний сік. Процес перетравлювання комахи триває 5–8 годин.

 

  1. Поняття про складні і прості листки

Учитель показує два гербарні зразки (або проектує на екран малюнки) простого і складного листка.

 

Проектування зображення на екран

http://www.missouriplants.com/Whitealt/Robinia_pseudo_acacia_leaf.jpg

 

Запитання до учнів:

— Чим, на вашу думку, вони відрізняються один від одного?

Очікувана відповідь учнів:

Листки можуть мати одну листкову пластинку і декілька листкових пластинок.

 

Розповідь учителя

Якщо листок має одну листкову пластинку, він називається простим, коли ж на спільному черешку листкових пластинок декілька — складним.

Складні листки бувають перисто- і пальчастоскладними. Наприклад, у гіркокаштана, люпину листки пальчастоскладні. Залежно від того, з парної чи непарної кількості листочків утворені перистоскладні листки, розрізняють парноперистоскладні (у гороху посівного, жовтої акації, горошку мишачого) або непарноперистоскладні листки (у горобини, шипшини, акації білої, астрагалу).

 

Проектування зображення на екран

http://shkola.ua/web/uploads/book/35/images/uTpiPY5X.jpg

 

Поступове заповнення схеми в зошиті

 

  1. Жилкування листка

Розповідь учителя

З нижнього боку листків рельєфно виступають жилки — судинно-волокнисті пучки, що з’єднують листки зі стеблом, забезпечують переміщення води, мінеральних і органічних речовин та надають міцності. Розташування жилок на листкових пластинках називають жилкуванням.

 

Учитель показує три гербарні зразки (або проектує зображення на екран) листків з різним жилкуванням.

http://shkola.ua/web/uploads/book/35/images/5PrY4Dah.jpg

Запитання до учнів:

• Чим, на вашу думку, вони відрізняються один від одного?

(Обговорення питання та складання схеми.)

  1. Листкорозміщення

Розповідь учителя

Листкорозміщення — це розташування листків на стеблі в певному порядку.

Запитання до учнів:

— Чи однаково розташовуються листки на стеблі в рослин різних видів?

Проектування зображення на екран

Почергове листкорозміщення мають яблуня дика, береза бородавчаста; супротивне — бузина чорна, барвінок малий; кільчасте — підмаренник чіпкий, хвощ лісовий.

 

Складання опорної схеми

Робота з гербарним матеріалом (робота в парах)

Учитель роздає на парти гербарний матеріал, а учні повинні визначити тип листкорозміщення

Запитання до учнів:

— Чому листки розміщені на стеблі не хаотично, а в певному порядку? (Щоб у них було більше можливості уловлювати світло.)

Так листки формують листкову мозаїку.

— А що ж таке листкова мозаїка?

(Самостійна робота учнів з підручником.)

  1. Узагальнення та систематизація знань
  2. «Закінчи речення».
  3. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

 

 

  1. Домашнє завдання
  2. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.

Провести спостереження: яких кімнатних рослин у вашій квартирі (або у класній кімнаті) більше — з простими чи складними листками? Чи знаєте ви назви всіх рослин, які є у вашому домі?

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (15.01.2018)
Переглядів: 1079 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: