Головна » Статті » Класному керівникові » Години спілкування |
Година спілкування Тема. Здоров’я дітей — здоров’я нації. Мета: виховувати в учнів почуття відповідальності за майбутнє нашої нації; дати розуміння важливості здоров’я для людини і для нації в цілому; форму- вати вміння цінувати життя, здоров’я в усіх його аспектах. Обладнання: плакат із висловами відомих людей про здоров’ я. Коментар: до підготовки до заняття вчитель залучає учнів- читців (сім осіб). Хід заняття Дискусія «Яка дорога краща». Учитель поділяє учнів на три групи (по рядах) і пропо- нує учням уявити, що вони заблукали в густому непрохід- ному лісі. І перед ними з’явилися три дороги. Кожна може вивести з лісу за певних умов. 1. Сюди підеш — велике багатство знайдеш, та здоров’я загубиш. 2. Цією дорогою підеш — половину багатства знайдеш і половину здоров’я загубиш. 3. Сюди підеш — нічого не знайдеш, але здоров’я збере- жеш. Учні в групах обирають одну із доріг. Потім висловлю- ють свої міркування, роблять відповідні висновки. Слово вчителя. Здоров’я — одне з основних джерел радості, щасливого та повноцінного життя. З давніх-давен у нашій країні ціну- вали здоров’я. Здоров’я — це стан життя і діяльності люди- ни за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів, психо- логічне, соціальне і духовне благополуччя. Тому про нього складено так багато прислів’їв. У багатьох піснях, новоріч- них засіваннях, привітаннях і прощаннях ми висловлює- мо побажання міцного здоров’я: «Доброго вам здоров’я!», «Бувайте здорові!» тощо. Робота з афоризмами. (Учитель вивішує на дошці плакат.) «Здоров’я — дорожче золота» (В. Шекспір). «Здорова людина є самий дорогоцінний витвір природи» (Томас Карлейль). «Здоров’я — мудрих гонорар» (П. Ж. Беранже). «Природа хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими» (Ж.-Ж. Руссо). «Хто не цінує життя, той його не заслужив» (Леонардо да Вінчі). «Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти» (Сократ). «Тютюн завдає шкоди тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації» (Оноре де Бальзак). Робота з прислів’ями. Здоровому все здорово. У здоровому тілі — здоровий дух. Бережи одяг, доки новий, а здоров’я — доки молодий. Як на душі, так і на тілі. Весела думка — половина здоров’я. Якщо дитина бігає й грається, то їй здоров’я усміхається». Слово вчителя. Діти — майбутнє нашої нації. Саме дітям належатиме важлива роль у розбудові нашої держави. А що потрібно для цього? Ну звичайно ж, у першу чергу здоров’я! За козацьких часів люди були здоровіші за сьогоднішнє покоління. Вони багато часу проводили на свіжому повітрі, працювали фізично, вели рухливий спосіб життя, мали пов- ноцінне харчування, жили серед природи, яка позитивно впливала на духовність, фізичне і психічне здоров’я. Доведено, що стан здоров’я на 50 % залежить від умов та способу життя, на 2 0 % — від впливу навколишнього се- редовища, на 2 0 % — від спадковості і лише на 10 % — від рівня розвитку медицини. А що ж відбувається в Україні на початку XXI століття? Сьогодні в Україні дуже складна демографічна ситуація. Протягом 1991—2000 років народжуваність у нашій країні зменшилася на 35 %, а смертність — зросла на 18,6 %. Ди- тяча захворюваність, яка часто призводить до інвалідності, зросла майже на 2 0 %. Здоров’я не існує саме по собі, воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Воно потребує турботи протягом усього життя людини. Тому треба з раннього ди- тинства загартовувати свій організм спортом, заняттями фізкультурою, обтиратися мокрим рушником, обливати- ся водою, щоб організм звикав до посильних навантажень і ставав дедалі міцнішим і здоровішим. Значний відсоток виникнення хвороб залежить від шкід- ливих звичок самої людини, порушення санітарно-гігієніч- них норм, неправильного харчування, відсутності режиму праці й відпочинку. Дуже часто діти хочуть стати дорослими, а дорослість свою вбачають у тому, щоб закурити цигарку, випити пива на людях, як це показують у фільмах і як це роблять батьки. Такі діти із задоволенням спробують викурити цигарку із наркотичною травкою чи нанюхатись різних речовин, щоб «зловити кайф». Вони знищують не тільки своє здоров’я, а й здоров’я своїх майбутніх дітей. Паління вражає генетичний апарат, затримує фізичний і психічний розвиток підлітка. Адже до складу тютюнового диму входить близько 30 отруйних речовин. Англійський фі- лософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які заби- рають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія. Виступ учнів-читців. 1 - й у ч е н ь Дитя цигарку витягає, Бо хочеться дорослим стать. Та сильним, гарним він не стане! Бо зріст вповільнюватись став. Усе, що в світі є погане, Хлопчина в організм запхав. Та ще й в залежність від цигарки Потрапив хлопець, як в капкан. Не допоможуть слово й лайки, Тепер над ним — цигарка Пані. 2 - й у ч е н ь І друга погана звичка Заходить часом, наче гість. Бо в хаті свято часом сяє. Горілка в пляшці на столі. Хлопчина, деколи буває, Ще й вип’є чарочки малі. Бо теж попробувати хоче, Що то татусь біленьке п’є. А потім й сам собі захоче Й тихцем горілочки наллє. А яд такий усе руйнує, Найперш страждає голова. Всі центри там паралізує… Біда великою бува. 3 - й у ч е н ь Дівчата й хлопці — слабаки. Під вплив частенько підпадають. Спочатку все це, наче сміх, Та час летить, вони страждають. Наркотики — страшна біда. І молодими помирають… А вороття нема… Шкода… Поглянь, яке чарівне небо Нас кличе в синю висоту! Яке життя довкіл прекрасне! Яке чарівне сонце ясне! І неповторна кожна мить! Й життя у кожного єдине. А ти у світі цім — Людина! І хай біда тебе мине. В хворобі щастя не буває. Лише в здоров’ї щастя є! Здоров’я лиш дурний псує. У ч н і - ч и т ц і сідають на свої місця. Слово вчителя. У 70-ті роки XX століття з’явилося нове інфекційне захворювання — синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД). СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке су- часна медицина поки що неспроможна вилікувати. Збудник хвороби — специфічний вірус, що отримав на- зву вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ). В організмі люди- ни він руйнує імунну систему, яка покликана захищати організм від різних інфекцій. 70 % інфікованих — молодь віком від 15 до 2 9 років. Особливістю поширення ВІЛ-інфекції в Україні є те, що більше половини інфікованих заразилися під час введення наркотиків «гуртовим» шприцом. Шляхами зараження цією інфекцією можуть бути ігри з використаними медичними інструментами, зокрема голками, шприцами; користування чужими предметами особистої гігієни; переливання крові, якщо порушено норми стерилізації інструментів. Збережуть від ВІЛ-інфікування: — здоровий спосіб життя; — дотримання санітарних правил під час медичного об- слуговування; — утримання від контактів з чужою кров’ю; — зважений вибір партнера кохання та взаємна відпові- дальність; — дотримання концепції безпечного сексу; — відмова від уживання наркотиків. Робота з оповіданням. Ти ж знав! В одному індіанському племені юнаків на зрілість випробовували самотністю. Цим вони мали довести самі собі та спільноті, що готові стати справжніми воїнами. У час випробування один із цих юнаків опинився по- серед гарної квітучої долини. Оглядаючи гори, які оточу- вали цю долину, юнак побачив стрімку вершину, вкриту сліпучо-білим снігом. «Поміряюся з тією вершиною»,— подумав він. Юнак одягнув сорочку зі шкіри зубра, на плече накинув плащ і почав спинатися на гору. Вибравшись на вершину, юнак побачив під собою ці- лий світ: прекрасні краєвиди, безмежний простір. Його серце наповнилося гордістю. Раптом він почув біля своїх ніг дивне шелестіння. По- дивився і побачив змію. Хотів відскочити, але змія заго- ворила: — Вмираю… Тут надто зимно для мене, і немає пожи- ви… Візьми мене під свою сорочку і знеси в долину. — Ні,— відповів юнак.— Знаю вашу породу. Ти — гри- муча змія. Якщо візьму тебе, ти вкусиш мене — і я помру. — Ні! Навіть не думай так! — відповіла змія.— З тобою не буду так поводитися. Якщо мені допоможеш, не вчиню тобі жодного зла. Юнак і далі відмовлявся, але змія вміла добре пере- конувати. Врешті-решт він узяв її під сорочку і поніс із собою. Коли вони вже спустилися в долину, юнак делі- катно поклав її на землю. Несподівано змія скрутилася, кинулася на хлопця і вкусила його в ногу. — Ти ж мені обіцяла! — закричав він. — Ти ж знав, що ризикуєш, коли брав мене з собою,— сказала змія й поповзла собі геть. Слово вчителя. Ця історія присвячена всім, хто піддається таким спо- кусам, як наркотики, алкоголь тощо. «Ти ж знав, що ри- зикуєш, коли брав мене з собою». Одна приповідка каже: «Є каяття, та нема вороття». А друга: «Що посієш, те й пожнеш». Коли людина здорова, вона може все здолати, про все мріяти і досягти високої мети у своєму житті. А коли хвора, то ніякі мрії не здійсняться. На жаль, на здоров’я людини впливає ще й екологічний стан навколишнього середовища. Людина, будучи частинкою природи, змінює і вдосконалює себе під впливом природних чинників. Виступ учня-читця. 4 - й у ч е н ь О боже! Що я бачу! Загидили ліси і землю занедбали. Поставили АЕС в верхів’ях трьох річок. То хто ж ви є, злочинці, канібали?! Ударив чорний дзвін. І досить балачок. В яких лісах іще ви забарложені? Що яничари ще занапастять? І мертві, і живі, і ненароджені Нікого з вас довіку не простять! Учень-читець сідає на своє місце. Слово вчителя. Людина навчилася підкоряти природу. Прокладала ка- нали, осушувала болота, створювала нові водосховища, ви- рубувала ліси, використовувала хімічні препарати. Людина підкоряла природу і допідкорялася! Із 1992 року територія України оголошена зоною еко- логічної кризи. — Повітря забруднене. — Щодня люди дихають смогом, двоокисом сірки, ви- парами кислотних дощів та іншими токсичними га- зами. — У містах забруднюють повітря великі підпри- ємства. — Вихлопні гази автотранспорту містять небезпечні для здоров’я людини токсичні речовини — свинець та бензопирен. — Водні об’єкти України забруднені нафтопродуктами: фенолами, органічними речовинами, солями важких металів. — Лише 10 % сільськогосподарських угідь області ма- ють задовільний екологічний стан. — Унаслідок аварії на ЧАЕС радіоактивно забруднені 4 млн га лісів. — Озоновий шар потоншав над Україною на 10 % за останні 10 років. І як наслідок — зниження родю- чості землі, підвищення ракових та інших захворю- вань. Виступ учнів-читців. 5 - й у ч е н ь Чи є надія в нас на майбутнє? Чи виживемо? За яким законом? Бо скільки вже людей пішло з життя, уражених чорно- бильським драконом. Ми вже відчули, що він нам приніс, і не одному ще вко- ротить віку. А скільки люди проливають сліз, коли у сім’ях родяться каліки? 6 - й у ч е н ь Якщо ти віриш у майбутнє, В його прийдешність, у життя, Дзвони у дзвони, кричи людям, Бо більш не буде вороття. Віддай забуту свіжість травам, Відмий від бруду всі хмарки, Відреставруй нам синє небо І дощ крізь сито проціди. Хай ожива вода Дніпрова, Правічні височать дуби, І хай полин, трава-чорнобиль, Не стане іменем біди. 7 - й у ч е н ь Боже — Отче всемогутній, Захисти коханий край! Дай нам вийти у майбутнє, Мужність і сміливість дай! Захисти нас від свавільних Хижаків, жорстоких, злих. Захисти від божевільних, Від Чорнобилів нових! Хай собори на руїні стануть там, Де Ти прорік: «Суверенній Україні — слава нині і вовік!» У ч н і - ч и т ц і сідають на свої місця. Заключне слово вчителя. Близько десяти державних програм спрямовані на про- паганду здорового способу життя дітей та молоді. Особлива увага цьому питанню приділена в Указах Президента Ук- раїни «Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя» від 15 березня 2 002 року і «Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України» від 8 серпня 2 000 року. Тільки спільними зусиллями, усім миром зможемо забезпечити здоров’я і силу нашої нації. | |
Переглядів: 459 | |
Всього коментарів: 0 | |